Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Sat 14 May 2022 12:37

Detta handlar inte om covid-19 men jag delar det ändå.

Ryssland stryper elen till Finland

Publicerad 13 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6 ... ll-finland

Ett klipp:
Elleverantören RAO Nordic meddelade under fredagen att de kommer att stoppa elleveranserna till Finland från och med lördag.

”Vi tvingas ställa in importen från klockan 01 under natten mot lördagen”, skriver de i ett uttalande.

”RAO Nordic” är ett dotterbolag till ”Inter RAO”, som är ett ryskt elbolag.

Tio procent av Finlands förbrukning

Den finländska nätverksleverantören Fingrid skriver i ett pressmeddelande att tillgången till el i Finland inte är hotad, rapporterar TT.

Fingrid uppger att Finland har importerat runt tio procent av sin elförbrukning från Ryssland.

– Den uteblivna importen kan ersättas genom att importera mer el från Sverige och delvis också med inhemsk produktion, säger Reima Päivinen, ansvarig direktör för Fingrids driftverksamhet till Hufvudstadsbladet.

Finland har tidigare haft som mål att fasa ut de ryska elleveranserna.

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 12:41

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1670#p60020 .

Jätteutbrott av ”oförklarlig feber” efter stor parad

Publicerad 14 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE ... -nordkorea

Ett klipp:
Sprids explosionsartat

”En feber, vars ursprung inte har kunnat identifieras, har spridits explosionsartat nationellt sedan slutet av april. Fler än 350 000 människor har fått feber på kort tid”, uppgav den regimkontrollerade nyhetsbyrån KCNA enligt sydkoreanska sajten NK News på fredagen

Lördagens uppdatering är ännu mer dramatisk. 174 440 nya feberfall har registrerats under ett dygn. 21 nya dödsfall, totalt 27 sedan utbrottet inleddes.

Regimen säger inget om hur många av de sjuka och döda i ”feber” som är bekräftade fall av covid-19.

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 12:45

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1670#p60027 och i svaret efter detta.

Uppgifter: Kraven bakom nya krisen – ”Behöver svar”

Publicerad 14 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6 ... dogans-hot

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Enligt Vita husets sammanfattning visade Joe Biden sitt stöd för Sveriges och Finlands rätt att bestämma över sin egen framtid, utrikespolitik och säkerhetsarrangemang.

I samband med samtalet mellan Biden och de nordiska ledarna uppgav det amerikanska utrikesdepartementet att man vill ha svar från Turkiet där man förklarar vad Erdogans utspel innebär.

– Det står inte klart för mig att Turkiet säger att man kommer opponera sig mot en svensk ansökan, säger Karen Donfried, biträdande utrikesminister med ansvar för Europa, på en presskonferens.

Hoppas lösa krisen snabbt

Den amerikanske utrikesministern Antony Blinken deltar vid Nato-mötet i Berlin under helgen då försvarsalliansens samtliga utrikesministrar träffas.

Även Sveriges utrikesminister Ann Linde och hennes finske kollega är med under överläggningarna på lördagen.
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1670#p60032 .

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 13:00

Ryssarnas hat mot Astrid Lindgren: ”Grottmänniska”

Publicerad 14 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5 ... i-ryssland

Två klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
”Astrid Lindgren hade gröt i huvudet”

Kommentarerna till de översatta styckena visar att det inte bara är i dagens ryska propaganda som Astrid Lindgren förtalas. En av kommentarerna till Lindgrens dagböcker från 2015 lyder:

”Mitt allmänna intryck av texten? Att hon är obildad, har svag analytisk förmåga, att hon är fördomsfull som en grottmänniska. Kort sagt, att hon har gröt i huvudet.”, skriver Le Muzhik.

Signaturen 11 skriver efter att ha läst Lindgrens dagboksanteckningar:

”Jag är återigen övertygad om att Europa är en idealisk kuvös för fascism.”
Gillar merparten av ryssarna fortfarande Astrid?

– Ja, de flesta ryssar har inte hört talas om hennes negativa bild av Sovjetunionen i krigsdagböckerna. Astrid Lindgren är en läst och älskad författare i Ryssland och i Belarus i dag, säger Stefan Ingvarsson.
Min egna kommentar: Det är faktiskt tillåtet att tycka och tänka vad man vill i Sverige...

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 21:17

Man har rapporterat 7 döda med eller pga covid-19 och 427 nya smittade idag (14 maj 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt med eller pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 6 285.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 21:24

Aftonbladet meddelade följande på facebook för 5 timmar sedan:
I dag kom beskedet att Turkiet inte stänger dörren för ett svenskt medlemskap i försvarsalliansen.
Och här kommer en annan nyhet som många svenskar och säkerligen många andra också blir väldigt glada för:

Orden i inspelningen: ”Väldigt sjuk i cancer”

Publicerad 13 maj 2022.

https://www.expressen.se/nyheter/avsloj ... lodcancer/

Artikeln ovan kräver inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Rysslands president Vladimir Putin är ”väldigt sjuk i blodcancer”, enligt en oligark med nära koppling till regeringen i Kreml.

Uttalandet hörs under en ljudinspelning som i hemlighet har gjorts av en västerländsk riskkapitalist, enligt New Lines magazine som kommit över den.

– En galen kille kan vända världen upp och ner, hörs oligarken också säga på inspelningen, rapporterar magasinet.

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 21:48

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 14 maj 2022):
Allt färre covidsjuka i intensivvården

Trycket på intensivvården från coronapandemin fortsätter att minska. På lördagen vårdades åtta smittade på iva, enligt intensivvårdsregistret.
Det är det lägsta antalet under hela pandemin, med undantag för någon enstaka dag i september 2020. I fjol samma tid låg 401 smittade på iva.
Under de senaste fyra veckorna har 3 personer med covid-19 lagts in i intensivvården, 16 av dem ovaccinerade, uppger Folkhälsomyndigheten i sin veckorapport.
Snittåldern var 46 år för de ovaccinerade och 64 år för de vaccinerade när de lades in. Mer än 80 procent tillhör någon riskgrupp.

Anders Fjellström SVT

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 21:50

Citat (publicerat 14 maj 2022):
ECDC varnar för nya varianter

De två nya omikronvarianterna BA.4 och BA.5 klassas nu som varianter av särskild betydelse (på engelska "variant of concern") av den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.

Varianterna sprider sig lättare än de tidigare omikronvarianterna BA.1 och BA.2. ECDC bedömer att det beror på att de lättare tar sig förbi immunitet från vaccin eller tidigare sjukdom, men att de inte ger svårare symptom.

Enligt ECDC riskerar varianterna att leda till betydande ökad smittspridning i Europa framöver. I Portugal bedöms BA.5 ta över redan i maj.

Anders Fjellström SVT

X-member

Post by X-member » Sun 15 May 2022 12:37

Då kommer S besked om Nato

Publicerad 15 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a7 ... ed-om-nato

Ett klipp:
Socialdemokraternas Natobesked närmar sig.

Klockan 18 kommer partiet meddela var man står i frågan.

Här är allt du behöver veta inför dagen.

Följ vår liverapportering nedan.

X-member

Post by X-member » Sun 15 May 2022 12:39

Citat (publicerat 15 maj 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Virusutbrottet i Nordkorea oroar

Nordkorea har bekräftat ytterligare 15 dödsfall och hundratusentals nya febersmittade. Det är oklart hur många av dessa som är covidsmittade.

Efter att ha hållit fast vid en, av omvärlden omtvistad, ståndpunkt att man lyckats hålla covid-19 utanför landets gränser i över två år, meddelande diktaturen i torsdags att man hade konstaterat sitt första fall av smittan.

Enligt Nordkorea sprids en "febersjukdom" explosivt över landet sedan slutet av april, men man har inte offentliggjort hur många av dessa feberfall som har kunnat bekräftas vara covid.

Totalt har nu 42 feberdödsfall kommunicerats från myndighetshåll. Enligt den statliga nyhetsbyrån KCNA har totalt över 820 000 personer registrerats som febersmittade.

Utbrottet har utlöst en oro för en humanitär kris i Nordkorea eftersom de flesta av de 26 miljoner invånarna tros vara ovaccinerade och landets hälsovårdssystem är eftersatt sedan många år.

(TT)

Natalie Radlovacki SVT eporter

Post Reply