Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Wed 18 May 2022 12:30

Försöker bromsa febervåg – med militärkolonnen

Publicerad 18 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wj ... a-i-corona

Ett klipp:
”Brist på syrgas”

Landets sjukvårdssystem är illa rustat för en coronavåg.

Under pandemin har landgränserna varit hårt kontrollerat vilket har lett till att sjukvårdsleveranser från Kina har stoppats.

– Det är brist på alla typer av mediciner i landet, som syrgas och andra typer av läkemedel som används vid behandling av patienter med covid-19, uppger Lina Yoon, forskare vid Human Rights Watch.

Samtidigt befinner sig Nordkorea i den värsta hungersnöden på tio år. Troligtvis är landets befolkning mer undernärda och vid sämre hälsa än på mycket länge.

– Man pratar om ett dödssiffra på 0.1 procent för omikron i Sydkorea, men det kommer bli betydligt högre i Nordkorea. Det kan möjligtvis nå en procent, men det är svårt att göra exakta bedömningar i detta läge, säger Jung Jae-hun, professor i förebyggande medicin vid universitetet i Gachon, till The Guardian.

Kim Sin-gon, professor i medicin vid universitetet i Seoul, säger till tidningen att Nordkorea behöver akut hjälp från omvärlden.

– Annars riskerar man pandemins värsta döds- och smittotal i världen sett till befolkning, säger han.

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 12:51

Hård kritik mot staten i ny rapport om pandemin

Publicerad 17 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lV ... emirapport

Ett klipp:
Tog en månad att komma igång

Socialstyrelsen och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) uppmanade i februari 2020 regionerna att öka sina lager.

Socialstyrelsen gjorde på eget initiativ mindre inköp.

Men det var inte förrän i mitten av mars som regeringen gav Socialstyrelsen i uppdrag att säkra varuförsörjningen i vården och omsorgen.

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 12:58

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 18 maj 2022 tror jag):
Nordkorea: En miljon har återhämtat sig efter covid-19

Bara en vecka efter det första officiella fallet hävdar Nordkorea att över en miljon människor har återhämtat sig efter misstänkt covid-19, rapporterar AP.

Myndigheter uppger i statsmedia på onsdagen att 232 800 nya fall av feber och ytterligare sex dödsfall har konstaterats.

Experter utifrån tror att de flesta feberfallen är covid-19, men också att mörkertalet är stort.

Nordkorea och Eritrea är de enda FN-länder som inte har rullat ut vaccin, skriver AP.

WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus säger att ingen av länderna har svarat på organisationens erbjudande om vaccin, mediciner, tester och teknisk hjälp.

– WHO är djupt oroad för fortsatt spridning i Nordkorea, säger han enligt AP.

WHO varnar också för att okontrollerad spridning av smittan kan leda till att nya varianter uppstår.

Helena Sjögren SVT

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 13:13

Jag postade (bland annat) följande den 12 maj 2022 här i ämnet:
Hur går det då nuförtiden med den offentliga idiotgruppen: Ansvarsfrågan - vi som söker upprättelse för våra äldre som valdes bort (del 2)?

Svaret på den frågan kan hittas i nedanstående inlägg postad av en kvinna för 21 timmar sedan:
I denna grupp har jag läst definitionen för vård som ges till yngre resp 65+. Minns inte exakt hur det var utformat, men det var kort och koncist. Och grymt.
Någon som kan upp hjälpa mig?
Min egna (rätt tykna) kommentar: Om hon hittar någon sådan "uppdelning" i den gruppen, så har hon även bevisat att gruppen är till för idioter!

Bäst jag förklarar lite tydligare. Det var en del idioter som för rätt så länge sedan spred ut att alla som är äldre (man angav ofta 70+) skulle nekas vård om dom insjuknade i covid-19.
Och nu vill jag göra ett tillägg:

Här kommer några klipp från ett inlägg skrivet av flockidioten Cristhine Cicki Hellsten Kerslow postat i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige den 4 september 2020:
Det är deprimerande när man tittar i backspegeln och inser att det troligtvis aldrig funnits någon plan för att skydda människor.
-Triage infördes för alla över 60 med underliggande sjukdomar
Detta var i början, sedan har det bara fyllts på med den ena ursäkten efter den andra till varför åtgärder inte satts in för att trycka ned smittspridningen.
Min egna kommentar: Kan vi nu ha hittat vem det var som även lurade MEWAS?

Läs gärna även denna kvinnas (och MEWAS-ledaren Keith Beggs) reaktion när dom fick veta (i februari 2022) att dom har ljugit hela tiden vilket hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=680#p58651 .

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 13:26

Detta hör ihop med föregående svar.

I början av pandemin så förutsåg jag att mängder av människor kommer att börja sprida lögner samt även att många kommer att bli polisanmälda, men denna kvinna (som jobbar som högstadielärare i Sverige) går ännu lös och skriver fortfarande offentligt på facebook, trots att mängder av människor vid det här laget borde vara skitförbannade på henne för att dom trott att det hon skrivit var sant.

Saknar hon möjligen en hjärna?

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 13:38

Kraftig minskning av antalet coronapatienter i Österbotten

Publicerad 17 maj 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016591

Ett klipp:
Betydligt färre behöver vård för covid-19 än för en vecka sedan. Det visar veckorapporten från Österbottens välfärdsområde.

För en vecka sedan fick totalt 23 personer vård, tre av dem på intensiven. Nu är siffran nere i åtta personer och ingen av dessa behöver intensivvård.

För ett par veckor sedan fick totalt 26 personer vård på grund av coronan.

- Läget ser mycket bättre ut på många sätt, säger chefsöverläkare Peter Nieminen.

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 14:11

Man har rapporterat 8 döda med eller pga covid-19 och 744 nya smittade idag (18 maj 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt med eller pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 6 304.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 14:16

Detta handlar inte om covid-19 men jag delar det ändå.

Hämtat från tidningen Expressens sida på facebook vilket postades för en timma sedan (jag "skippar" dock bilden):
Sveriges Natoambassadör Axel Wernhoff har nu lämnat in sin Natoansökan till militäralliansens generalsekreterare Jens Stoltenberg i Bryssel.

Ansökan lämnades in samtidigt som den finska ansökan.

– Jag välkomnar er varmt till att gå med i Nato. Ni är våra närmaste partners och erat medlemskap i Nato skulle öka vår gemensamma säkerhet. Vi kommer arbeta hårt för att reda ut alla problem och nå ett resultat, sa Jens Stoltenberg.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson var en annan som välkomnade Sverige och Finlands ansökningar.

”Det är en historisk dag för vår allians och för världen”, skriver han på Twitter.

Natolandet Turkiet har sagt nej till att länderna ska släppas in i alliansen. President Tayyip Erdogan kräver först att påstådda medlemmar inom kurdiska PKK och Gülenrörelsen lämnas ut till Turkiet, samt att man häver alla vapenembargon mot landet.

Erdogan säger i ett tal under onsdagen att han förväntar sig att Nato-allierade förstår situationen som han beskriver som känslig för landets "säkerhet", rapporterar Reuters.

Foto: JOHANNA GERON / AP TT NYHETSBYRÅN

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 15:10

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 18 maj 2022):
WHO-panelen: Världen är inte bättre förberedd för en pandemi

Världen är inte mer förberedd för en pandemi än vad vi var när covid-19 dök upp 2019, slår en panel som WHO satt samman fast i en ny rapport. I värsta fall är världen sämre förberedd än tidigare med tanke på det ekonomiska läget.

– Vi har samma verktyg och system som i december 2019 för att hantera en pandemi. Och de verktygen var inte tillräckligt bra, säger Nya Zealands tidigare premiärminister Helen Clark, en av författarna bakom rapporten, enligt Reuters.

Helena Sjögren SVT

X-member

Post by X-member » Wed 18 May 2022 15:34

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=1030#p60069 .

58 procent av svenskarna säger ja till Nato

Publicerad 17 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1O ... -till-nato

Ett klipp:
58 procent av de tillfrågade i Novus undersökning säger ja till ett Natomedlemskap, rapporterar SVT Nyheter. 23 procent säger nej och 19 procent är osäkra.

Det är första gången det är statistiskt säkerställt att över hälften av svenskarna ställer sig bakom ett medlemskap i försvarsalliansen, enligt Novus, som genomfört undersökningen på eget initiativ.
Min egna (rätt roade) kommentar: Så MEWAS (som ju tycks trivas bättre i en diktatur) får helt enkelt flytta till något annat land.

Post Reply