Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Thu 19 May 2022 17:45

Jag återgår nu till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1720#p60094 .

Apkoppsvirus (Wikipedia)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apkoppsvirus

Ett klipp:
I dagsläget finns ingen specifik behandling av sjukdomen. Personer som tidigare vaccinerats mot smittkoppor har visats inneha ett visst skydd även mot apkoppsinfektion. Individer som arbetar med apkoppsinfekterade personer eller djur rekommenderas därför att vaccinera sig mot smittkoppor för att även skyddas mot apkoppor. Prognosen anses god då de allra flesta tillfrisknar. Studier pågår kring behandling av apkoppsinfektion med antivirala medel eller immunoglobuliner.[2][13]
Och här kommer en svarskommentar postat under ett av MEWAS-medlemmen och tyskan Jennifer Luetz inlägg på hennes vägg på facebook, en kvinna med ett svenskt namn skriver följande:
"Någon specifik behandling mot apkoppor finns inte."
I många artiklar nämns antivirala läkemedel som behandling. Men vi har väl inga sådana heller då i landet. Vi ska kanske köra naurmetoden även med detta virus?
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Uppenbarligen har idioten ovan inte ens hört talas om att man har vaccinerat folk mot covid-19 i Sverige under låååång tid nu....

X-member

Post by X-member » Thu 19 May 2022 17:48

Bäst jag förtydligar det jag skrev i föregående svar lite.

När man vaccinerar folk så är man fan i mig (ursäkta) inte ute efter att folk skall smittas med viruset...

X-member

Post by X-member » Thu 19 May 2022 18:14

Detta handlar inte om covid-19 men jag delar det ändå.

Biden lovade fullt stöd för Sverige och Finland i Nato

Publicerad 19 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nW ... viktig-dag

Ett klipp:
Presidenten försäkrade USA:s fulla stöd för Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i Nato. Biden talade berömmande om Sverige och Finland som två länder med god militär förmåga, livskraftiga ekonomier och starka demokratier.

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 13:39

Det är några MEWAS-medlemmar som "gnäller" på facebook över att FoHM tycks ha tagit bort lite i den gamla informationen om apkoppor (det gällde hur dödligt detta var).

Och här kommer nu en svarskommentar skriven av MEWAS-medlemmen och italienskan Elisa Bastiani postad i den norska offentliga facebookgruppen: Kunnskapsbasert rasjonell Covid-19-respons för 5 timmar sedan idag, 20 maj 2022:
Italiensk statlig tv RAI meddelar redan att något stämmer inte med den ”gamla” monkeypox, att spridningen ser ut att inte följa de vanliga vägarna och att forskarna avvaktar just nu och studera fallen innan de kan uttala sig om läget är farligt eller inte
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Ja, då får väl dessa MEWAS-medlemmar även gnälla över vad man säger i Italien då, eller hur?

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 13:47

THL: Omikronvågen lugnar ner sig – färre döda i förhållande till smittfall

Publicerad 19 maj 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016681

Ett klipp:
Totala mängden dödsfall vet myndigheterna inte med säkerhet eftersom man inte längre testar alla coronafall i laboratorier – och de flesta smittfall blir därför obekräftade.
Min egna kommentar: Hm...

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 13:54

Han pekas ut som terrorist – har varit död sedan 2015

Publicerad 19 maj 2022.

https://www.expressen.se/nyheter/han-pe ... edan-2015/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Här är terroristerna som eftersöks från Sverige.

Så lyder rubriken till en artikel på den regeringsvänliga turkiska tv-kanalen A Habers sajt.

Ett namn som särskilt lyfts fram är Mehmet Sirac Bilgin, som beskrivs som en av PKK:s europeiska officerare.

Mehmet Sirac Bilgin, som i Sverige bytte namn till Sirac Kekuyon, har varit död i mer än sju år. Han avled den 7 januari 2015, 70 år gammal.

Enligt sonen Rehber Bilgin var han aldrig PKK-ansluten, även om han var mycket engagerad i den kurdiska kampen för en egen stat.

– Pappa var aldrig med i PKK. Han var fristående, säger Rehber Bilgin.
Min egna kommentar: Vad i helvete (ursäkta) är Turkiet ute efter egentligen?

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 14:05

WHO kallar till krismöte om apkoppor

Publicerad 20 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... m-apkoppor

Några klipp:
Fall av den ovanliga sjukdomen har upptäckts i USA och Europa på kort tid.

Under fredagen rapporterade brittiska hälsomyndigheter att man hittat 11 nya fall av viruset, vilket innebär totalt 20 bekräftade fall i landet.

Det är mer än en fördubbling av fall på mindre än en vecka.

– De flesta fallen är mild och jag kan bekräfta att vi har fått tag i flera doser av vaccin som är effektiva mot apkoppor, säger landets hälsominister Sajid Javid, enligt Sky News.

I Spanien och Portugal har man upptäckt över 40 fall. I Belginet har man två bekräftade fall. Fall har upptäckts i Frankrike och Tyskland under fredagen.
Och nu blixtkallar WHO till ett krismöte om spridningen av apkoppor, rapporterar The Telegraph.

I går, torsdag, upptäcktes det första svenska fallet i Stockholms regionen.

– Personen i Sverige som har bekräftats vara infekterad med viruset är inte allvarligt sjuk, men har fått vård. Vi vet ännu inte var personen har blivit smittad. Utredning pågår just nu, sa infektionsläkare och utredare Klara Sondén på Folkhälsomyndigheten till Aftonbladet under torsdagen.

Sjukdomen ger vanligtvis feber, svullna lymfkörtlar, allmän sjukdomskänsla och hudutslag med blåsor.

Tros smitta via sexuella kontakter

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 14:11

Här kommer orsaken till att jag inte kan ge er dagens danska covid-19-siffror:
Fra fredag til søndag udgiver Statens Serum Institut ikke sine coronatal. Det skyldes ifølge SSI en flytning af produktionsservere. Derfor vil tallene mandag inkludere data siden torsdag.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 14:13

Rusland lukker for gassen til Finland

Publicerad 20 maj 2022.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-05-2 ... il-finland

Ett klipp:
Finland har forberedt sig og venter ikke at blive synderligt påvirket af stop for russisk gas.

Rusland stopper lørdag for leveringen af naturgas til Finland.

Det har det russiske energiselskab Gazprom meddelt. Det oplyser Finlands statsejede gasleverandør Gasum fredag.

Årsagen er, at Gasum har nægtet at betale for russisk gas i den russiske valuta, rubler. Det har været et krav fra russisk side. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

X-member

Post by X-member » Fri 20 May 2022 14:15

Rusland varsler nye militærbaser som svar på NATO-udvidelse

Publicerad 20 maj 2022.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-05-2 ... -udvidelse

Ett klipp:
Spændinger i det vestlige Rusland stiger med udsigten til svensk og finsk NATO-medlemskab, mener Rusland.

Rusland vil etablere nye militærbaser i den vestlige del af landet.

Det sker som modsvar på den planlagte udvidelse af NATO, hvor Sverige og Finland har søgt om medlemskab.

Det siger den russiske forsvarsminister, Sergej Sjojgu, i en tale på tv fredag.

- Inden udgangen af året vil 12 militære enheder og afdelinger blive etableret i det vestlige militære distrikt, siger han.

Post Reply