Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 14:59

Finland, Svenska Yle.

En totalstängning av restaurangerna är inte utesluten – statsminister Marin: “Målet med restriktionerna är att köpa tid”

Publicerad 8 januari 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10011205

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
– Vi försöker köpa tid för att kunna ge den tredje vaccindosen till så många som möjligt, och på så sätt minska belastningen på sjukvården, säger Marin.

Det är, enligt Marin, nu mycket svårt och näst intill omöjligt att stoppa coronavirusspridningen i Finland. Målet är i stället att försöka platta till kurvan med hjälp av ytterligare restriktioner.
Min egna kommentar: Man använder alltså samma corona-strategi i Finland som man gör i Sverige (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55460 ). Men MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" och hans flockidiotkompisar säger att dom snart kommer (dvs, med tiden) att kunna bevisa att man istället använder flockimmunitets-strategin i Sverige...vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=430#p57794 .

X-member

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 15:12

Detta hör ihop med föregående svar.

Dansk forsker tror alle i Danmark vil smittes: – Vi tror pandemien er over til våren

Publicerad 7 januari 2022.

https://www.tv2.no/nyheter/14471603/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Før vinteren hadde danskene den samme koronastrategien som Norge, med hovedmål om å bremse pandemien for å unngå overbelastning på helsetjenesten.

Dette er fremdeles Danmarks strategi, men nå forteller en av landets fremste smitteverneksperter at Danmark vil utnytte omikron for å komme ut av pandemien. Og tror Danmark viser veien ut, også for resten av verden.
Min egna kommentar (med anledning av min kommentar i föregående svar): Men detta verkar landsförrädargruppen: MEWAS aldrig någonsin ha hört talas om, vilket ni (bland annat) kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=430#p57791 .

X-member

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 20:21

Kronprinsessan Victoria har covid-19

Publicerad 8 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mr ... r-covid-19

Citat:
Kronprinsessan Victoria har fått covid-19. Det meddelar hovet i kväll på sin hemsida.

”Kronprinsessan, som är fullvaccinerad, har förkylningssymptom men mår i övrigt bra. En smittspårning har inletts”, skriver hovet.

Kronprinsessan har haft covid-19 en gång tidigare, i mars 2021. Även då ska Kronprinsessan haft milda symtom.

Kronprinsessparet tvingas därmed göra ändringar i sitt officiella program.

”DD.KK.HH. Kronprinsessans och Prins Daniels officiella program för i första hand de närmaste sju dagarna kommer med anledning av detta att justeras”, står det i pressmeddelandet.

Även kungen och drottningen testade positivt för covid-19 tidigare i veckan, men tidigare idag meddelade hovet att kungen tillfrisknat från sjukdomen.

X-member

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 21:09

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 8 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Storbritannien passerar 150 000 döda med covid

Över 150 000 människor har dött med covid-19 i Storbritannien, uppger landets regering på lördagen.

Förra veckan rapporterades ett nytt dygnsrekord i antalet smittade med över 200 000 fall som upptäckts och bekräftats. Sedan dess tycks smittspridningen ha minskat och på lördagen rapporteras 146 390 nya fall.

Smittan har ökat trycket i vården, då även en stor andel av vårdpersonalen blivit sjuka och därmed tvingats isolera sig. På fredagen meddelande det brittiska försvarsdepartementet att militär kommer att skickas in för att avlasta sjukhuspersonalen.

Antalet sjukhusinläggningar och döda är väsentligt lägre än under den första pandemivågen, då människor inte var vaccinerade. På fredagen vårdades runt 4 000 covidpatienter på Londons sjukhus jämfört med 1 100 i december.

Regeringen uppmanar allmänheten att ta en tredje vaccindos, som redan tagits av cirka 61 procent av befolkningen över 12 år.

(TT)

Linnea Carlén SVT Reporter
Min egna kommentar: Men MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" har dock förutspått att det kommer att bli precis lika illa som det var under första vågen i Sverige, pga att väldigt många fler personer smittas med omikron...

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 12:11

En person i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige har delat nedanstående inlägg för 23 timmar sedan skrivet av en person som heter Jonas i förnamn (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Många berättar för mig att de känner personer som fått covid trots att de är vaccinerade, ja vissa t o m med tredje dosen. En del tolkar det som att vaccinerna inte fungerar. Det stämmer inte!

Så här är det:

Vaccinerna mot covid-19 ger ett gott skydd mot svår sjukdom och död, vilket även tycks gälla för virusvarianter som omikron. Skyddet minskar dock med tid, varför det är viktigt att ta den tredje dosen så fort man blir erbjuden.

Vaccinerna ger ett sämre skydd mot mildare sjukdom och smittspridning, och inget vaccin ger ett 100%-igt skydd. Det förekommer även att vaccinerade personer behöver IVA-vård pga covid, men det är då oftast personer som pga viss sjukdom eller medicinering har svarat dåligt på vaccinet. Antalet IVA-vårdade per 100000 invånare är 11 ggr högre bland ovaccinerade jämfört vaccinerade i Sverige.

Det är vaccinernas förtjänst att belastningen på sjukvården just nu är lägre än vid tidigare vågor, trots den enorma smittspridningen.
Min egna kommentar: Jag antar att denna Jonas har medicinsk utbildning...

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 12:23

Ny virusvariant oppdaget

Publicerad 9 januari 2022.

https://www.tv2.no/nyheter/14479863/

Ett klipp:
Det er oppdaget 25 tilfeller av en ny virusvariant på Kypros, som har fått navnet deltakron.

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 12:28

Här kommer MEWAS-medlemmen "ärlige Jans" reaktion på denna nyhet hämtad från den offentliga facbookgruppen: Coronaviruset i Sverige:
"Deltakron"? De nya varianterna börjar få riktigt pampiga namn. Nu väntar vi bara på att man ska byta från grekiska alfabetet till "Transformers" när man namnger nya varianter. "My" och "Pi" blir lite fjolligt. Jag ser fram emot rubrikerna när Optimus Prime och Megatron identifieras.
Min egna kommentar: Han verkar vara lite grinig, kan det möjligen vara så att hans "beräkningar" (läs tex min kommentar här: viewtopic.php?f=8&t=6332&p=57811#p57808 ) gällande omikron inte längre funkar?

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 12:34

Citat (publicerat 9 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Uppskattning: Tre miljarder fall nästa kvartal

Nya uppskattningar av smittspridningen visar att antalet fall av covid-19 kan nå lika högt som under hela pandemin de kommande tre månaderna, enligt ett amerikanskt forskningsinstitut.

Den senaste rapporten från University of Washingtons institut för hälsoberäkningar och utvärdering (IHME) visar att sedan spridningen av den mycket smittsamma omikronvarianten tagit fart väntas en enorm ökning av antalet fall. Institutet har under hela pandemin gjort modelleringar av smittspridningen.

Att omikronvarianten är mer smittsam vittnar flera preliminära rapporter om. Likaså att immunitet från vaccin eller tidigare sjukdom skyddar sämre mot varianten.

IHME beräknar i sin senaste uppskattning att omkring tre miljarder eller fler nya fall väntas de kommande tre månaderna globalt. Det är lika många sjukdomsfall som har registrerats under hela pandemin.

IHME uppskattar även att så många som 90 procent av omikronfallen kan vara asymptomatiska, jämfört med omkring 40 procent av fallen vid tidigare varianter.

Siffrorna har inte granskats av andra forskare och bör tolkas med försiktighet.

(TT)

Ebba Fors SVT
Last edited by X-member on Sun 9 Jan 2022 12:36, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 12:36

Citat (publicerat 9 januari 2022):
Hyllorna tomma igen i virusdrabbat Australien

Australiens folkrikaste delstat New South Wales rapporterade på lördagen den högsta virusdödssiffran sedan pandemins start. Samtidigt lättas karantänkrav för vissa – sedan personalbrist fått livsmedelshyllor att gapa tomma.

Under lördagsdygnet avled 16 personer i covid-19 och strax över 30 000 nya fall registrerades i delstaten, rapporterar ABC News.

Totalt tvingas över 200 000 personer att isolera sig i New South Wales. Det har bland annat fått som konsekvens att hyllor gapar tomma i många livsmedelsaffärer eftersom personal tvingas stanna hemma då de är sjuka eller har haft kontakt med personer som har testat positivt.

För att komma till bukt med det släpper man nu på karantänkrav för vissa grupper. Personer som bland annat arbetar inom vården eller livsmedels- och transportsektorn får arbeta om de dagligen tar snabbtester och bär skyddsutrustning.

I delstaten Queensland har man beslutat att skjuta upp skolstarten efter det pågående sommarlovet. I stället för att börja den 24 januari får skolbarn i Queensland bänka sig för ett nytt läsår den 7 februari.

- I Queensland väntas en smittotopp under den sista veckan i januari och den första veckan i februari, säger delstatens ledare Annastacia Palaszczuk, enligt ABC News.

(TT)

Ebba Fors SVT

X-member

Post by X-member » Sun 9 Jan 2022 13:03

Finland, Svenska Yle.

"Busschaufförer ska inte vara munskyddspoliser" – kollektivtrafiken har inte rätt att kräva munskydd av sina passagerare

Publicerad 9 januari 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10011170

Ett klipp:
– Våra chaufförer påminner nog om munskyddstvånget, men ingen har rätt att kräva användningen av munskydd på en allmän tjänst som kollektivtrafiken, berättar Korte.
Min egna kommentar: Exakt!

Post Reply