Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 13:49

Nye FHI-rapporter: Slik blir pandemivinteren – uansett hva regjeringen gjør

Publicerad 13 januari 2022.

https://www.aftenposten.no/norge/i/34QO ... egjeringen

Ett klipp (artikeln ovan kräver inloggning):
Selv om regjeringen beholder strenge tiltak, antar FHI at opp til 50.000 vil bli smittet og 500–2500 havne på sykehus samtidig.
Min egna kommentar: Men svenska flockidioter skyller istället alltihop på den svenska befolkningen och på dom svenska politikerna vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=450#p57854 .

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=450#p57869 .

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 14:23

Man har rapporterat 20 döda pga covid-19 och 25 751 nya smittade idag (13 januari 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 3 453.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 14:31

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 13 januari 2022):
Tegnell om smittspridningen: Väldigt snabb ökning

Statsepidemiolog Anders Tegnell inleder torsdagens myndighetsgemensamma pressträff med att konstatera att vi nu upplever samma smittspridning i Sverige som vi tidigare sett i andra länder i Europa och världen - där "rekorden slås i land efter land" i takt med att omikronvarianten har tagit över.

- Vi har en väldigt snabb ökning av smittspridning som vi inte varit i närheten av tidigare, säger Tegnell.

- Det betyder inte att vaccinet är verkningslöst på något sätt. Mot inläggning och allvarlig sjukdom har vaccinet fortfarande en väldigt viktig del i det hela.

Folkhälsomyndighetens uppdaterade scenarier, som publicerats i dag, tyder på att smittspridningen fortsätter att öka kraftigt - och når sin topp i slutet av januari.
I myndighetens första scenario, scenario 0, beräknas antalet nya covidfall uppgå till omkring 47 000 per dag under smittspridningens topp. I det mer pessimistiska scenario 1 beräknas omkring 69 000 nya fall per dag.

- Helt klart är det att sjukvården kommer att behöva hantera fler fall under en sån här stor smittspridning, säger Anders Tegnell.

Han konstaterar utöver det att testningskapaciteten inte har hängt med den senaste tiden.

- Testningen har gått i toppen och det har varit svårt att utöka kapaciteten i den takt som den här minst sagt dramatiska ökningen med nästan en dubblering vecka för vecka, säger Tegnell och fortsätter:

- Alla aktörer jobbar hårt med att försöka få till mer men med tanke på att vi kommer fortsätta med en snabb ökning så är det nog åtminstone så att under en kort tid nu, någon eller några veckor, så kommer det vara svår att hinna ifatt.

Linnea Carlén SVT Reporter

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 14:38

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=130#p57847 .

Citat (publicerat 13 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Experter: Omikron kan vara vägen ur pandemin

Omikronvarianten är mer smittsam än de tidigare varianterna, men verkar inte orsaka lika allvarlig sjukdom som tidigare varianter. Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, tror att smittan kommer att kulminera inom några veckor och att omikron kommer att bidra till att uppnå flockimmunitet.

- När tillräckligt många har varit smittade och många som är vaccinerade haft en lindrig sjukdom så kommer smittspridningen att minska eftersom viruset inte har lika många individer att infektera, säger han i Morgonstudion.

- Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen och att den inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom, säger han.

Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, menar att begreppet flockimmunitet har omvärderats under pandemin.

- Vaccinerna skyddar inte lika bra mot omikron, som är otroligt smittsam. Vi kommer att behöva leva med viruset och kommer inte att kunna immunisera bort det, säger han i Morgonstudion.

Niklas Arnberg tror att smittspridningen kommer att minska under våren i takt med att det blir varmare.

- Jag tror inte att vi kommer att behöva restriktioner under senvåren, men exakt datum går inte att spekulera i.

Nils Jönsson SVT Reporter
Min egna kommentar: Men fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" (och hans vänner) anser dock något helt annat, vilken ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=450#p57869 .

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 14:46

Detta hör ihop med föregående svar.

Citat (publicerat 12 januari 2022):
Omikron kan ha nått kulmen i Storbritannien

Antalet omikronfall kan ha kulminerat i Storbritannien, en möjlig vändpunkt varefter spridningen kan avta dramatiskt, enligt forskare. Anledningen är att det inte finns fler människor att smitta.

- Vi ser ett definitivt ras när det gäller antalet smittade, men jag vill se antalet falla ytterligare innan vi vet om samma sak som skedde i Sydafrika kommer att ske här, säger professor Paul Hunter vid University of East Anglia.

Att befolkningen i Storbritannien är äldre än den i Sydafrika och tillbringar mer tid inomhus kan innebära att det tar längre tid för omikronvarianten att klinga av. Samtidigt kan de minimala brittiska restriktionerna få viruset att beta av befolkningen i en snabbare takt än i länder som har hårdare restriktioner, enligt Hunter.
(TT)

Linn Koch-Emmery SVT

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 15:02

Annie Lööf har fått corona

Publicerad 12 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6 ... att-corona

Ett klipp:
Annie Lööf har fått covid-19.

Det berättade hon på Twitter på onsdagskvällen.

Centerledaren deltog i partiledardebatten i riksdagen tidigare under dagen.

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 15:06

Folkhälsomyndigheten kortar intervallet mellan vaccindoserna

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.63616809

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
I ett pressmeddelande bekräftar nu Folkhälsomyndigheten att man sänker rekommendationen från sex till fem månader för samtliga över 18 år.

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 15:13

Citat (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Coronastatistik 13 januari

20 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i onsdags, visar Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Sammanlagt har därmed 15 482 personer avlidit med smittan i Sverige.

Totalt uppgår antalet bekräftat smittade med covid-19 i Sverige till 1 534 797. Det innebär 25 567 nytillkomna fall sedan den senaste uppdateringen i onsdags.

8 376 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start. I nuläget får 94 patienter med covid-19 intensivvård, det är 7 färre än i onsdags och 16 färre än för en vecka sedan.

7 785 590 personer har fått minst en dos vaccin mot covid-19. Det motsvarar 86,2 procent av befolkningen över 12 år.

7 455 886 personer har fått två doser vaccin. Det motsvarar 82,5 procent av befolkningen över 12 år.

2 861 926 har fått tre doser vaccin. Det motsvarar 34,5 procent av befolkningen över 18 år.

Anna H Svensson SVT Reporter
Min egna kommentar: Japp, belastningen på sjukvården tycks alltså minska, dock 2 veckor senare än jag själv hade gissat.

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 15:33

Här kommer en svarskommentar postad igår, 12 januari 2022 under ett inlägg skrivet av fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige:
Hoppas FHM snart klassar om covid som inte längre "samhällsfarlig" utan att vi helt enkelt får leva med detta bara.
Min egna kommentar: Det samma föreslår faktiskt även en svensk känd professor i infektionssjukdomar, dvs Magnus Gisslén:
- Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen och att den inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom, säger han.
viewtopic.php?f=8&t=6332&start=150#p57872

Men fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" anser dock istället att man skall stänga ner hela Sverige (dvs, införa diktatur), vilket framgår här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=450#p57869 .

X-member

Post by X-member » Thu 13 Jan 2022 15:52

Statsministern: Alla förstår inte allvaret

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... e-allvaret

Några klipp:
Sverigedemokraterna KU-anmäler statsminister Magdalena Andersson (S) för regeringens covidrestriktioner. Men hon slår tillbaka.

– Frågan man bör ställa sig är inte om regeringen borde göra mindre, utan om vi borde göra mer, säger hon.
Efter debatten välkomnar hon att regeringens hantering av restriktioner nu ska granskas av KU, men hon frågar sig om andra partier förstår det kritiska läget.

– Jag tycker inte jag hörde i debatten att alla partier riktigt förstår hur allvarligt läget är, säger hon.

Liberalerna anklagade under tisdagen regeringen för att missbruka befogenheterna i pandemilagen och meddelade att L inte kommer att rösta för en förlängning av den.
Min egna kommentar: Där tror jag faktiskt att vi alla fick svaret på det som jag själv undrat mycket över, dvs vilka svenska politiska partier det är som stöttar införandet av strängare åtgärder i nuläget i Sverige. Detta har alltså varken SD eller L gjort.

Tillägg:

Här kommer ett klipp till från artikeln (och det är jag själv som har blåmarkerat):
SD anmäler också regeringen till konstitutionsutskottet (KU) för hur den hanterat restriktionerna.

– Lika viktigt som det är att fatta beslut om stränga åtgärder när nöden kräver, lika viktigt är det att avstå när vågskålen tippar tillbaka, säger SD-ledaren.

Han pekar på att det för närvarande inte finns någon överbeläggning i intensivvården, samt på att antalet patienter som vårdas för covid-19 i sluten vård och intensivvård är cirka en fjärdedel i förhållande till samma period för ett år sedan.
Min egna kommentar: Och där tappade SD säkerligen väääldigt många röster bland alla svenska flockidioter...

Flockidiot = en person som antingen själv ljuger och påstår att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en grupp där man sprider denna lögn.

Post Reply