Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Fri 13 May 2022 11:31

Detta handlar inte om covid-19 men jag delar det ändå.

Ryska jätteförluster efter Ukrainas flodattack

Publicerad 13 maj 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K ... den-donets

Ett klipp:
Det ryska försöket att korsa floden Donets slutade i förödelse.

Omkring 50 militära fordon uppges ha förstörts och upp emot 1 000 soldater beräknas ha dödats när Ukraina attackerade.

”Några fick bada i floden och andra brändes i maj-solen”, skriver Ukrainas försvarsdepartement på Twitter.

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 12:01

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 13 maj 2022):
Regler skärps trots sjunkande sjukfall i Shanghai

När instängda Shanghaibor försöker göra sig hörda från sina fönster kommer drönare och ber dem att vänligen vara tysta.

Kina står fast vid sin ifrågasatta nolltolerans mot covid-19 trots att antalet smittade är relativt få och blir färre. I jättemetropolen sjuder ett missnöje när reglerna skärps.

I Shanghai, en av Kinas och världens största städer, tvingas fler än 26 miljoner människor hålla sig hemma sedan drygt fem veckor tillbaka. I veckan har västerländska medier rapporterat hur stadens gator i stort är övergivna.

I flera filmklipp som sprids, och snabbt plockas ned av partiregimens censurapparat, syns och hörs Shanghaibor ropa och sjunga från fönstren i tätpackade höghus. I vissa skramlas det med kastruller.

Vid ett sådant tillfälle nyligen flög en drönare in i ett bostadskvarter med en stilla uppmaning till samtliga om att vänligen följa reglerna och "tygla själens frihetsbegäran".

- Öppna inte fönstret, sjung inte, ekar den inspelade kvinnorösten bland höghusen i filmklippet, som fått stor spridning på den kinesiska plattformen Weibo.
Kinas president Xi Jinping beskriver rådande situation som en "strid för att försvara Shanghai". Han lovar att med kraft bekämpa alla ord och handlingar som "förvränger, förnekar eller sår tvivel" kring "noll covid"-strategin. (TT)

Maja Nilsson SVT
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=1020#p60001 och i svaret efter detta.

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 12:05

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1660#p60009 .

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 12 maj 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Minst en person har bekräftats död med covid-19 i Nordkorea, enligt landets statliga medier KCNA rapporterar Reuters.

"Oidentifierad feber" ska ha spridit sig i landet sedan april och 187 000 personer vårdas isolerade för närvarande, enligt KCNA.

Den nya statistiken rapporteras bara ett knappt dygn efter att Nordkorea rapporterat sina första officiella fall av covid sedan pandemins början.

Maja Nilsson SVT

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 12:19

Nu kommer jag att upprepa mig, men det gör jag så gärna. :D

Jag flyttar nu fram denna lista tidigare postad på flera ställen här i forumet:
Överdödlighet i Europa under pandemin 2020-21
Land Överdödlighet per 100 000 inv
Bulgarien 415
Nordmakedonien 369
Ryssland 367
Armenien 332
Litauen 319
Serbien 319
Montenegro 311
Georgien 307
Azerbajdzjan 280
Rumänien 279
Belarus 259
San Marino 251
Andorra 242
Bosnien och Hercegovina 240
Ukraina 227
Moldavien 225
Slovakien 223
Albanien 221
Kroatien 210
Polen 208
Lettland 204
Ungern 189
Tjeckien 173
Slovenien 134
Italien 133
Estland 127
Tyskland 116
Spanien 111
Storbritannien 109
Portugal 100
Grekland 93
Holland 85
Monaco 81
Belgien 77
Österrike 66
Frankrike 63
Sverige 56
Schweiz 47
Danmark 32
Irland 29
Finland 26
Luxemburg 6
Norge -1
Island -2
Källa: WHO 5 maj 2022.
Min egna kommentar: Det allra bästa med den listan är att detta betyder att WHO och hela Europa definitivt vet att MEWAS har ljugit när dom har påstått (i över 2 års tid) att man använt flockimmunitets-strategin i Sverige. :D

Och här kommer nu ett tillägg till ovanstående vilket är ett klipp från ett inlägg postat av en flockidiot som heter Åke i förnamn i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige för 8 timmar sedan idag, 13 maj 2022 (och det är jag själv som har blåmarkerat):
En Miljon Döda
USA passerar nu 1 miljon döda vilket uppmärksammas i en nationell ceremoni ledd av Pelosi.
I dödsligan ligger USA före Sverige.
Min egna kommentar: Dock tycks varken MEWAS eller andra flockidioter förstå detta, men dom är ju rätt så korkade... :lol:

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=1020#p60024 .

Ps! Flockidiot = en person som antingen själv ljuger och påstår att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en grupp där man sprider denna lögn. Ds.

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 17:26

Detta handlar inte om covid-19 men jag delar det ändå.

Reaktionen: Värsta hotet mot Ryssland på flera år

Publicerad 12 maj 2022.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska- ... atobesked/

Ett klipp:
Det värsta hotet mot Ryssland på flera år.

Så beskriver SVT:s korrespondent Bert Sundström Rysslands reaktion efter Finlands Natobesked.

Finland anklagas för att upprätta en ny ”järnridå” – och Kremls talesperson, Dmitrij Peskov, kallar beslutet för ett ”ovänligt steg”

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 17:29

Man har rapporterat 7 döda med eller pga covid-19 och 765 nya smittade idag (13 maj 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt med eller pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 6 278.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 17:36

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&p=60027#p60025 .

Här kommer vänsterpolitikern Jonas Sjöstedts uttalande hämtat från facebook, postat för ca 10 minuter sedan... :
Erdogan agerar som Turkiets diktator, fängslar oppositionella, förtrycker minoriteter och invaderar grannländer.
Det är inte en person eller politik som Sveriges regering bör anpassa sig efter eller vara tyst inför.
Upp till bevis nu Natoanhängare.
...och så länkar han till nedanstående artikel:

Erdogan: Misstag att låta Sverige gå med i Nato

Publicerad 13 maj 2022.

https://www.svt.se/nyheter/erdogan-miss ... med-i-nato

Min egna (mycket spydiga) kommentar: Jag antar att Putin blir mycket glad för Erdogans "hjälp"... :evil:

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 17:42

Detta hör ihop med föregående svar.

Här kommer även några uttalanden gjorda av andra personer på facebook om detta:
Naturligtvis vill Turkiet passa på att utnyttja Sveriges och Finlands ansökningar för egen vinning. Vi lär väl få veta vad Erdoğan är ute efter. Han yrar om att Finland och Sverige härbärgerar terroristorganisationer.
Kommer det att bli ett Västgötaklimax av hela Nataprocessen för att den här mannen är kompis med Putin?
Tidningen Svenska Dagbladet (SvD) skriver följande på facebook:
Turkiet, nyckelland i Nato, meddelade på fredagen att de två nordiska länderna Finland och Sverige inte kan förvänta sig att komma med i alliansen hur lätt som helst.
Och tidningen GP skriver följande på facebook:
President Recep Tayyip Erdoğan i turkisk tv: ”Sverige har blivit en fristad åt PKK (Kurdiska arbetarpartiet) och andra terroristgrupper.”
Tillägg:

Tidningen Hbl (Finland) skriver följande:
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan tycker att det vore ett misstag att låta Finland och Sverige gå med i Nato. Toni Alaranta, som är äldre forskare och expert på Turkiet, säger att Erdogans uttalande riktas till större aktörer – som USA, Frankrike och Tyskland – i första hand.

X-member

Post by X-member » Fri 13 May 2022 18:18

Missa inte att MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg nu kallar den svenska demokratin för en defunced democracy (= nedlagd demokrati) på twitter vilket kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=1030#p60029 .

Jag har sagt det tidigare, men jag kan säga det igen.

Kan inte svensk media publicera alla MEWAS lögner om den svenska corona-hanteringen och även sprida detta utomlands så att vi får tyst på MEWAS-idioterna någon gång?

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1290#p59484 .

X-member

Post by X-member » Sat 14 May 2022 12:05

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=1670#p60027 och i svaret efter detta.

President Niinistö: "Militärt motdrag från Ryssland osannolikt" – ringer Kreml i dag

Publicerad 14 maj 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016505

Två klipp:
På fredagen överraskade Turkiets president Recep Tayip Erdogan med att meddela att han inte ser positivt på ett möjligt finländskt eller svenskt Natomedlemskap.

President Niinistö är på samma linje som utrikesminister Pekka Haavisto (Gröna) som genast tonade ner utspelet.

– Erdogans uttalande nu går stick i stäv med det som Turkiet tidigare uttryckt, sa Niinistö.

Presidenten verkade också tvivla på att Erdogan var helt konsekvent i sitt resonemang, till en början nämnde den turkiske ledaren både Finland och Sverige, men gled sedan in på terrorismrelaterade frågor kring Nederländerna.

Niinistö ville inte spekulera kring vad det turkiska utspelet egentligen handlar om. Han konstaterade i stället att någon snöbollseffekt av liknande kommentarer från andra Natomedlemmar knappast är att vänta.

– Tvärtom, väldigt många har uttryckt sitt stöd för processen.

Niinistö tror inte att Turkiets agerande kan stoppa ett finländskt medlemskap i Nato.
Till Svenska Yle sa Niinistö efter intervjun i Morgonettan att han kommer att ringa Kreml redan samma dag. I tv-intervjun sa Niinistö så här om vad han tänker säga till Putin:

– Jag kommer att säga att vi håller fast vid vår linje att maximera vår säkerhet. Efter att Ryssland gjorde som det gjorde, är det här nu ett logiskt steg för oss. Jag tänker också understryka att säkerhet inte är ett nollsummespel, att vi ökar vår säkerhet minskar inte någon annans säkerhet, sa Niinistö.
Min egna kommentar (gällande det sista klippet ovan): Exakt!

Post Reply