Så idag (16 maj 2019) kan man läsa i den norska gruppen (informationen är hämtad från "lymestats.org") att Lyme disease är en sjukdom som orsakas av spiroketen borrelia burgdoferi (vilket är helt korrekt) men man lägger till att sjukdomen även går under benämningen MSIDS, detta då det är "typiskt" för sjukdomen att man även har co-infektioner. Och den källa som dom anger gällande detta är Dr Horowitz.
Så jag tror att det är dags att jag ger er ett klipp från vad jag har postat i ett annat inlägg här i forumet (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 390#p45423 ):
Min egna kommentar: Japp, det är nog precis så här det har gått till när folk har "fått för sig" att "Lyme" är något sorts "samlingsnamn" för allt mellan himmel och jord som en person med borrelios ibland också kan lida av.Vanliga nybörjarfel
[...]
10: Lyme disease/Lyme borreliosis översätts inte till (citat hämtat från dansk borreliagrupp men jag har även sett svenskar som har gjort denna felaktiga översättning): “Lyme (borrelia + co)”
Den rätta översättningen av Lyme disease/Lyme borreliosis är istället: borrelios i Sverige och Lyme borreliose i Norge och i Danmark.
Sedan undrar jag givetvis om Dr Horowitz själv verkligen anser att man kan byta ut Lyme disease (dvs, borrelios) mot MSIDS, för jag har nämligen för mig att Dr Horowitz anser att benämningen MSIDS istället är till för att beskriva dom symptom som (eventuellt) kvarstår efter att man har fått standardbehandling för borrelios.
Eller lite enklare förklarat: Dr Horowitz har väl aldrig någonsin påstått att "nästan alla" som diagnosticeras med borrelios har en komplicerad och därmed en mer svårbehandlad sjukdom?