Som ni kanske redan vet så används begreppet kronisk borrelios i ett antal olika betydelser, och ledaren för den svenska patientföreningen FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade infektionssjukdomar) har nu tydligen "hittat på" en helt egen variant, ett klipp:
Jag ska tillägga att jag (numera) inte själv tror på ”kronisk borrelia”, eller ”kroniskt EBV” osv. Jag tror att just dessa infektioner kan de allra flesta – normalt friska – människor klara av, men inte om vissa immunceller är ”trötta”.
https://newsaboutdisease.com/2019/05/04 ... ergrupper/
När Mats Reimer (barnläkaren som i många års tid har bloggat på Dagens Medicin alltså) skriver "kronisk borrelia"
med citationstecken så menar ju han (huvudsakligen) feldiagnosticerad med sen borrelios och det hade jag svårt att tro att ledaren för FSI menade, så jag frågade honom. Föreningsledaren svarade att när han skriver "kronisk borrelia"
med citationstecken så menar han
både en tidigare helt obehandlad borrelios som har blivit sen och en tidigare otillräckligt behandlad borrelios som har blivit sen.
Föreningsledarens hypotes är alltså att det enbart är personer som redan lider av nedsatt immunförsvar (innan dom utsätts för borreliasmitta alltså) som kan utveckla en sen borrelios eller som kan lida av en fortfarande aktiv borrelios efter behandling.
Och så har säger man i USA om detta:
Pathogenesis, Transmission, and Treatment
Report of the Pathogenesis, Transmission, and Treatment Subcommittee to the Tick-Borne Disease Working Group
Submitted on May 4, 2018
https://www.hhs.gov/ash/advisory-commit ... index.html
Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat i texten):
What mechanisms of B. burgdorferi pathogenesis allow it to persist in some animal species despite a competent immune system and/or antimicrobial therapy? (What are the gaps in human research that need to be addressed to explore this model of pathogenesis in humans?)
Dvs, inte ens amerikanska experter anser att ledaren för FSI:s hypotes är korrekt.
Och nu förstår kanske alla som läser detta
varför svensk sjukvård rekommenderar antibiotikabehandling till
alla som drabbas av borrelios (oavsett stadium), och inte enbart till personer som (när dom smittas alltså) har någon form av nedsatt immunförsvar.
Tillägg:
Jodå, jag har tagit upp detta även i ett annat ämne i detta forum, men jag är
mycket oroad för att folk kan bli lurade av föreningsledarens hypotes och tro att dom inte behöver ha någon antibiotikabehandling alls för sin borrelios då dom inte har någon form av nedsatt immunförsvar. Det är alltså därför som jag tar upp detta även i detta ämne.