Som ni kanske har sett så sprider en norsk borreliagrupp på facebook "lymestats.org:s" "påhitt" (läs här:
https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 470#p45532 ), och "lymestats.org" anger dessutom ILADS som källa.
"lymestats.org" påstår alltså att ILADS har sagt följande:
There has never been a study demonstrating that 30 days of antibiotic treatment cures Lyme disease.
Men ILADS har
istället sagt följande (vilket är hämtat direkt från ILADS egna information) och det är jag själv som har blåmarkerat i texten nedan:
There has never been a study demonstrating that 30 days of antibiotic treatment cures chronic Lyme disease. However there is a plethora of documentation in the us and european medical literature demonstrating by histology and culture techniques that short courses of antibiotic treatment fail to eradicate the Lyme spirochete. Short treatment courses have resulted in upwards of a 40% relapse rate, especially if treatment is delayed.
ILADS talar alltså
istället om "chronic Lyme" samt säger att behandlingsvikten "bara" (dvs, vid en sen/långvarig borrelios) är upp emot 40%.
"lymestats.org" är följaktligen och
bevisligen inte någon pålitlig informationskälla.
Tillägg senare (hade inte tid förut).
Jag har nu även kollat upp hur länge "lymestats.org" har spritt denna
felcitering av ILADS. Det har dom gjort ända sedan
2015.
Men jag såg också att det inte var så himla många som hade delat just denna bild (där den felaktiga texten fanns) så jag antar att det finns rätt så många som faktiskt
kan läsa.