Nedanstående är hämtat från Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook och det är även BTF som har gjort den svenska översättningen av en engelskspråkig text som sprids av en amerikansk patientföreträdargrupp (som utifrån namnet på gruppen tycks har startats för att sätta CDC "på plats") på facebook:
Borreliabakterien sprider sig till benmärg, mjälte och hjärna inom en vecka av infektion. Lymfknutor, där b-celler ska mogna och tilldelas en immunfunktion, blir inkompetenta. Under tiden får de giftiga triacyl lipoproteiner som fäller av borreliabakterier och borreliacystbakterieform på deras yttre ytor att orsakar tolerans och krosstolerans, AKA stänger ner immunsystemet. Det blir en allmän nedsättning av immunförsvaret samtidigt som det blir en hjärninflammation och neurologiska komplikationer. Opportunistiska infektioner får fäste och olika herpesvirus återaktiveras. Hälften av fallen återhämtar sig inte fullt ut, oavsett behandling. Utfallet är cancerliknande.
Min egna kommentar: Ni som vet vad som är korrekta fakta ser omgående att det förekommer ett antal "påhitt" i denna text, bland annat så är det ju inte alls 50% av fallen med borrelios som har kvarstående symptom efter behandling utan bara 10-20% av borreliafallen.
Jag själv har tex aldrig någonsin hört talas om att lymfknutor kan bli (citat) "inkompetenta".
Men jag får väl ändå önska BTF lycka till med att bevisa att allt som man påstår i texten ovan är korrekt med hänvisning till
pålitliga källor.
Tillägg:
Förövrigt hittas det även ett antal felaktigheter i den svenska översättningen, bland annat så har BTF felaktigt översatt "blebs" till cystform och inte klarat av att översätta "AKA" till svenska.
Jag själv har dessutom lidit av borrelios i väldigt många år, och inte ett enda förbannade (ursäkta) herpesvirus återaktiverades (jodå, jag har antikroppar, så sådana virus
har jag faktiskt utsatts för) och inte en enda förbannade (ursäkta igen) opportunistisk infektion dök upp.