Ett klipp från ett tidigare svar i detta ämne:
Nu har jag lyssnat lite på en tysk läkare på länken, och han säger (om jag förstod det rätt) att ca 90% av borreliafallen även har co-infektioner. Och då är frågan, vilken definition av "chronic Lyme" är det som han talar om? Att folk med behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) ofta har co-infektioner vet vi ju redan, men att 90% av fallen med en obehandlad borreliainfektion som har pågått i mer än 6 månader (= svensk definition av kronisk borrelios) har co-infektioner är väl ändå inte korrekt?
https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 530#p45613
Faktum är att det nog inte spelar någon roll vilken definition av "chronic Lyme" det är som den tyske läkaren menar, dvs en helt obehandlad sen borrelios eller en tidigare behandlad borrelios där patienten har kvarstående symptom, för den svenska mottagningen CVI (Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala) har nämligen kommit fram till att det är
helt omöjligt att 90% av patienterna (oavsett
vilken definition av "chronic Lyme" man talar om) lider av co-infektioner. CVI hittade ju bara
några få fall med behandlingssvikt och det var nog bara en patient som
möjligen kunde ha lidit av både borrelios och en annan fästingburen infektion.
Majoriteten av dom patienter som har utretts av CVI hade dessutom fått sin borreliadiagnos av utländska "LLMD:s".
Och när det gäller detta så litar jag faktiskt mycket mer på CVI, för jag vet nämligen att CVI har utrett patienterna
mycket grundligt och med bra tester!
Tillägg:
Och när Armin Schwarzbach skrev följande på sin vägg på facebook nu i april 2019...:
For example chronic Lyme patients have CFS/ME and low CD57 cells
...så tog jag bort honom som vän på facebook, för man kan nämligen
inte ha två
olika samtidiga förklaringar till samma symptombild. Dvs, om man lider av en
aktiv borrelios så kan man inte även lida av ME/CFS där man ju skall ha
uteslutit att det rör sig om en aktiv borrelios
innan diagnosen ME/CFS ens får ställas.
Och ovanstående håller faktiskt även ledaren för en svensk patientförening för ME/CFS-drabbade med mig om.