Information for people from Norway

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Norway

Post by X-member » Mon 2 Mar 2020 15:40

Jag har postat nedanstående norska artikel i annat ämne så jag kommer inte att kommentera detta så mycket här i detta ämne...:

Hva feiler Justin Bieber? | Iver Mysterud
Kronisk syke etter flåttbitt står i en faglig skuddlinje.

Publicerad 1 mars 2020

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... r-mysterud

...utan det enda jag vill säga är att om dom båda skandinaviska kritikerna (Mats Reimer och Henrik Vogt) nu verkligen har varit ute efter att förhindra att man använder någon felaktig, amerikansk variant av "chronic Lyme" i skandinavisk press, så har dom nog inte lyckats så där värst bra med detta ;) (läs tex här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 010#p46288 och här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 010#p46291 ) .

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 15:12

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Så här skrev alltså Dr Steven Phillips i sin senaste artikel i Aftenposten (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 010#p46291 ):
Jeg forstår at «kronisk borreliose» er en kontroversiell terminologi i Norge, men det er den mest eksakte beskrivelsen av en kronisk infeksjon som er motstandsdyktig mot behandling.
Och då säger Dr Steven Phillps (om man nu använder den definition av kronisk borrelios som gäller tex i Norge och Sverige, alltså) följande:
Jeg forstår at «sen borreliose» er en kontroversiell terminologi i Norge, men det er den mest eksakte beskrivelsen av en sen infeksjon som er motstandsdyktig mot behandling.
Och det är alltså just sådant här (om jag nu förstått saken rätt alltså) som Henrik Vogt (och Mats Reimer) inte vill se i skandinavisk press.

Förövrigt så tror jag att Henrik Vogt redan från början riktade sig till personer som använder den norska definitionen av kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) men så blev det som Henrik Vogt skrivit feltolkat av Dr Steven Phillips som att Henrik Vogt istället hade menat att persisterande borrelios efter behandling inte finns. Vilket Henrik Vogt möjligen även menade, men inte sjutton har man infört någon amerikansk variant av "chronic Lyme" i Norge för det.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 15:29

Detta hör ihop med dom både föregående svaren i detta ämne och detta är skrivet av norska läkare som anser att begreppet kronisk borrelios är synonymt med en sen borrelios (stadium 3).

Lyme-borreliose hos voksne

https://tidsskriftet.no/2008/05/oversik ... hos-voksne

Och jag länkade till artikeln ovan enbart för att man kan hitta information hur en fortfarande aktiv borrelios efter behandling benämns i Norge i artikeln (dvs, jag kanske inte håller med om allt som står i artikeln).

Ett klipp:
persisterende borreliainfeksjon
Min egna kommentar: Svårare än så är det faktiskt inte.

Tillägg:

Europeiska LLMD:s benämner detta: Persistent Lyme disease eller persistent Lyme borreliosis.
Last edited by X-member on Tue 3 Mar 2020 16:12, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 15:42

Jag summerar nu några av dom föregående svaren i detta ämne.

Norska läkare och europeiska LLMD:s håller alltså inte med Dr Steven Phillips om att kronisk borrelios är den rätta benämningen på det som han menar!

X-member

Post by X-member » Wed 4 Mar 2020 13:49

Nu har Henrik Vogt svarat på Iver Mysteruds artikel (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =70#p46293 ) .

Just nu kan jag själv dock inte läsa artikeln så jag har hämtat nedanstående från Henrik Vogts vägg på facebook:

Bieber, borreliose og falsk balanse

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... dag-4-mars

Ett klipp:
Hvis pressen ender med å gi leseren et inntrykk av at sannheten om «kronisk borreliose» ligger et sted midt mellom alternativmedisinen Phillips målbærer og etablert infeksjonsmedisin slik Mysterud får slå et slag for, har den skapt «falsk balanse».
Min egna kommentar: Ingenstans (vad jag kan se) i detta svar från Henrik Vogt till Iver Mysterud så har Henrik Vogt förklarat att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios, i betydelsen sen borrelios (stadium 3) som gäller i Norge och inte någon amerikansk variant av "chronic Lyme". Så "katt och råtta-leken" från Henrik Vogts sida fortsätter alltså.

För er som inte hängde med. Om nu både Dr Steven Phillips och Iver Mysterud istället hade använt en annan benämning* på det som dom menar så hade nog inte Henrik Vogt kunnat fortsätta med sina "dumheter".

*Som tex persisterande borrelios efter behandling eller behandlingssvikt.

Ps! Notera även att Henrik Vogt nu för tredje gången (!!) kallar Dr Steven Phillips för "alternativläkare", så Henrik Vogt verkar faktiskt "sträva efter" att bli anmäld av Dr Steven Phillips för lögnaktigt förtal. Ds.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Mar 2020 14:20

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar i detta ämne.

Min egna tolkning av det som Henrik Vogt sysslar med är följande: Om man hävdar tex i media att behandlingssvikt finns, då blir man alltså kallad för alternativläkare.

Detta bör ju innebära att tex professor Björn Olsen (Sverige) och Dr Randi Eikeland (Norge) som båda anser att behandlingssvikt finns är alternativläkare! Ja, jösses! :D

X-member

Post by X-member » Wed 4 Mar 2020 22:40

Jag har nu haft en liten diskussion med en norsk barnläkare som även han (precis som jag själv och säkert många andra) anser att det är ILADS som har "ställt till det" när det gäller vad begreppet kronisk borrelios står för.

Han rekommenderar att man skall sluta använda detta begrepp helt och hållet.

Ja, då får väl även Henrik Vogt (och Mats Reimer) sluta med det då! :D

X-member

Post by X-member » Sat 7 Mar 2020 16:39

Här kommer min allra senaste kommentar (skriven idag 7 mars 2020) som jag har postat på Henrik Vogs och några av Henrik Vogts "anhängares"* väggar på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:

Nu backar vi tillbaka lite i "Justin Bieber-debatten" tycker jag. Henrik Vogt påstod (vilket ju Dr Steven Phillips sedan svarade på) att Justin Bieber måste vara feldiagnosticerad med borrelios (Justin Bieber hade då dessutom bara sagt att han blivit diagnosticerad med borrelios och inte ens nämnt någon kronisk borrelios överhuvud taget) bara för att persisterande borrelios efter behandling inte finns.

Vilka bevis har Henrik Vogt för att:

1: Behandlingssvikt inte finns.

2: Att vissa borreliadrabbade patienter inte behöver ha en längre/bättre/annan behandling.

Gör han möjligen ett rätt så känt "nybörjarfel" och drar slutsatsen att eftersom ytterligare antibiotika inte har någon effekt på kroniska restsymptom så fungerar inte antibiotika vid behandlingssvikt heller?

I så fall så kan väl Henrik Vogt försöka övertyga Dr Eikeland om att denna slutsats är riktig, för hon skriver nämligen följande på länken nedan:
Re-behandling etter nye objektive tegn/funn
ev 2-4 uker
https://xn--flttsenteret-ucb.no/wp-cont ... 140116.pdf
Vill dock påpeka att jag brukar ta bort sådana här kommentarer igen på folks väggar på facebook efter ett tag.

* Dvs, dom personer som har spritt Henrik Vogts artiklar och som har menat att det som Henrik Vogt skriver är väldigt bra.

Tillägg:

Jag skulle faktiskt inte alls bli förvånad (efter Henrik Vogts senaste, i mina ögon mycket oseriösa, artikel) att Henrik Vogt nu tom kan få kritik från norska infektionsläkare!

X-member

Post by X-member » Sat 7 Mar 2020 23:55

Jag brukar försöka undvika att uttala mig om personer, men när det gäller den norske allmänläkaren som jag talar om i föregående svar i detta ämne, så tycker jag att han får läkare i norsk sjukvård att framstå som både oseriösa och mycket okunniga!

Tillägg:

Här kommer hur en norsk läkare (som även länkar till Henrik Vogts senaste artikel) har uppfattat det som Henrik Vogt skriver (och det är jag själv som har blåmarkerat)
I tilfelle du skulle undres rundt dette med såkalt «kronisk borreliose»; anbefaler å lese hva lege Henrik Vogt skriver nedenfor.

Kortversjonen er at hele begrepet er et feilspor.
Denna norska läkare har alltså tolkat det som att Henrik Vogt menar att alla som blir diagnosticerade med kronisk borrelios, dom blir feldiagnosticerade och lider av "något annat".

Fast jag kanske feltolkar saken och denna norska läkare kanske istället menar att vissa läkare använder begreppet kronisk borrelios i någon annan betydelse, men i så fall så har Henrik Vogt varit förbannat (ursäkta) otydlig i sina svar till Dr Steven Phillips, dvs Henrik Vogt har ju (mig veterligen) inte ens informerat om att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) som gäller i Norge en enda gång i sina artiklar. Att Henrik Vogt har gjort detta på sin vägg i ett svar till mig, hjälper ta mig tusan (ursäkta igen) inte!

Förövrigt så har det framgått klart och tydligt i artiklarna att Dr Steven Phillips har använt en annan variant av "chronic Lyme".

X-member

Post by X-member » Sun 8 Mar 2020 20:19

Detta hör ihop med några tidigare svar i detta ämne.

Jag har nu postat följande kommentar på Henrik Vogts och några av hans "anhängares" väggar på facebook:
Vore det inte mycket enklare att bara informera Dr Steven Phillips (och andra som inte vet) att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) som gäller i Norge? Eller skall denna "katt och råtta-lek" möjligen pågå ett tag till?
Tillägg senare:

Jag har nu tagit bort dom flesta av mina kommentarer på Henrik Vogts och några av hans "anhängares" väggar på facebook. Och jag skall nu förklara varför Henrik Vogt sannolikt inte kan informera om vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Norge. Jo, för då kan han ju inte skriva följande, vilket Henrik Vogt skrev på sin vägg på facebook (vilket är offentligt och läsbart av alla) den 29 januari 2020:
Pasientene har reelle lidelser, men "kronisk borreliose" som forklaring på ulike helseproblemer er falsk.

For et par uker siden skrev jeg en mediekritikk der jeg satte søkelyset på kildekritikk blant journalister i tilfellet "kronisk borreliose". Dette er ett eksempel på områder der medisinen er del av "post-fakta-samfunnet". Et annet er vaksine-motstand.
Eller lite enklare förklarat, Henrik Vogt har helt enkelt "målat in sig själv i ett hörn".

Post Reply