Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 12:48

Som jag har meddelat i ett tidigare svar i detta ämne, så kommer detta ämne nu att återgå till att handla om borrelios (och det som hör till) igen. Och jag kommer även att "flytta fram" lite viktig information som hamnat långt bak pga coronaviruset (som nu har ett helt eget ämne istället, läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325 ).

I Sverige erkänner man...

1: ...att seronegativ borrelios finns även efter 8 veckors sjukdom. Källa (bland annat): Sahlgrenska sjukhusets labb.
2: ...att behandlingssvikt och återfall förekommer och att detta skall behandlas med antibiotika. Källor (bland annat): CVI och den svenska behandlingsrekommendationen.
3: ...att fästingar även bär på andra smittor och att dubbelinfektioner förekommer samt att detta diagnosticeras och behandlas i Sverige. Källa (bland annat): CVI
4: ...att immunbrist förekommer.
5: ...att det är tillåtet att ge en längre/bättre/annan behandling när det behövs. Källa (bland annat): CVI
6: ...att kronisk borrelios finns, detta då kronisk borrelios ju är synonymt med sen/långvarig borrelios (dvs, stadium 3) i Sverige! Källor (bland annat): Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten.
7: ...att det vetenskapliga underlaget som svensk rekommenderad behandling för sen (dvs, kronisk) borrelios är baserat på är dåligt. Källa (bland annat): Den svenska behandlingsrekommendationen.
8: ...att latent borrelia förekommer.
9: ...att medfödd borrelios finns. Källa:
https://www.medscinet.se/infpreg/health ... px?topic=2

CVI = Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala.

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 17:04

Det "tjafs" som pågick (precis innan coronaproblemet "tog över" alltså) bland annat på den norske läkaren Henrik Vogts vägg på facebook samt i den norska tidiningen Aftenposten handlade om följande, vilket är ett svar riktat till mig från Henrik Vogt på hans vägg, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Borreliose kan bli "langvarig" hvis man ikke oppdager og behandler det (selv om mesteparten går over av seg selv). Noen definerer slik langtstående borreliose som "kronisk" (hvis den har stått mer enn 6 mnd). Inkl norske miljøer. Dette er veldig forvirrende fordi det ikke er slik "kronisk borreliose" brukes ellers, og spesielt i USA.
Da snakker man om en sykdom som er veldig vanskelig å diagnostisere og behandle osv. Dette støtter ikke Flåttsenteret eller Randi Eikeland. En "kronisk borreliose" i forstanden en borreliose som har stått uoppdaget i mer enn 6 mnd lat seg fortsatt oppdage og behandle.
Och det visade sig ju att varken Dr Steven Phillips eller Aftenposten brydde sig ett dugg om* att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios (i betydelsen sen borrelios/stadium 3) som gäller i Norge (precis som i Sverige, Finland, Danmark och i många andra länder).

*Nåja, dom (dvs, Dr Phillips och Aftenposten) kanske inte ens känner till det förstås.

Tillägg:

Och detta är riktat till alla svenskar:

Mats Reimer känner givetvis redan till att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios (i betydelsen sen borrelios/stadium 3) som gäller i Sverige, men det finns några "dumnötter" till svenska journalister som inte förstår att när Mats Reimer sätter citationstecken på "kronisk borrelia" så menar han "något annat", så några journalister (bland annat en kvinna på Dagens Nyheter) har "skippat" citationstecknen och har därmed felciterat Mats Remier.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 16:45

Nu gällde nedanstående kommentar (hämtad från ledaren för patientföreningen FSI:s grupp på facebook) iofs coronaviruset (läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=20#p46728 ) men jag vill påpeka en sak som en del inte tänker på eller kanske inte ens känner till:
Jag instämmer o naturlig infektion ger naturlig o låbg immunitet, säger immunologen.
Läkemedelsbehandling av borreliainfektion – ny rekommendation (Läkemedelsverket)

https://www.lakemedelsverket.se/globala ... rrelia.pdf

Ett klipp:
Genomgången sjukdom skyddar inte mot ny infektion.
Min egna kommentar: Så alla genomgångna infektioner ger alltså inte immunitet!

X-member

Post by X-member » Fri 1 May 2020 13:42

Nu har jag ju sagt att jag skulle sluta helt med borrelios (och det som hör till) men jag skulle ju även "flytta fram" viktig information i detta ämne.

Och viktig information om borrelios är faktiskt att dom allra flesta som drabbas av borrelios blir friska, samt att alla som drabbas av restsymptom faktiskt inte alls lider av behandlingssvikt (vilket tex en amerikansk "människorättsaktivist" ofta försöker hävda).

Ny flåttforskning: De fleste borrelia-smitta blir friske

Publicerad 30 april 2020.

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-forskni ... 1.15000748

Missförstå mig rätt nu, självklart finns även behandlingssvikt, dvs persisterande aktiv borrelios efter behandling!

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 18:21

Det är tydligen mycket svårt att sluta helt och hållet med borrelios (vilket jag ju har sagt att jag skulle göra) i alla fall när patientföreningen FSI och/eller dess ledare verkar försöka dölja den ena "fadäsen" (dvs, när det gäller flockimmuniteten, vilket ju inte har varit FoHM:s strategi) med att göra en annan "fadäs" dvs, att istället börja felinformera om borrelios (läs även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=240#p46956 ).

Detta är alltså själva orsaken till att jag postade ett nytt svar idag (15 maj 2020) i ämnet nedan:

Information for people from Sweden

viewtopic.php?f=11&t=6305&start=160#p46958

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 22:51

Här kommer ett klipp från vad ledaren för patientföreningen FSI skriver i sin egna grupp på facebook idag (15 maj 2020):
Sverige är ett u-land när det gäller infektionssjukdomar. Tyvärr. Det finns inget intresse av att omvärldsbevaka. Testerna vi har är uråldriga gällande de flesta virus och bakteriella infektionssjukdomar.
Min egna kommentar: Den ena "fadäsen" efter den andra alltså (se föregående svar vad jag menar med det). Och jag tycker nog att den föreningen och/eller dess ledare kan sluta skryta med sina läkarkontakter eller sitt medicinska råd, för dessa rådfrågar man ju i alla fall inte i den föreningen!

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jun 2020 19:50

Den amerikanska människorättsaktivisten* meddelar på sin vägg på facebook (vilket är offentligt och läsbart av alla) att hennes bok nu finns i tysk översättning. Jaha, och i Tyskland använder man faktiskt begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) precis som man gör i hela Skandinavien.

* Läs mer här: viewtopic.php?f=6&t=6291 och här: viewtopic.php?f=6&t=6304#p45073 .

Notera även att signatur "Anushka" fortfarande hävdar att hon har skrivit den texten.

Tillägg:

Bäst jag förklarar det jag skrev ovan om kvinnan som påstår sig ha skrivit den texten. Det är (enligt vad jag själv har kunnat se på andra ställen på nätet och då i synnerhet i skribentens egna blogg) istället en man från Holland som har skrivit den texten!

X-member

Post by X-member » Sun 21 Jun 2020 21:58

Detta klipp är hämtat från den amerikanska människorättsaktivistens vägg på facebook (hennes namn kan hittas om man klickar på en av länkarna i föregående svar i detta ämne), vilket är offentligt och läsbart av alla och postades för ca 20 timmar sedan:
Pat Smith of the Lyme Disease Association (LDA) is requesting patients to share their personal stories of chronic Lyme to counter the Tick-Borne Disease Working Group (TBDWG) denial of chronic Lyme.
She states, “Our government denies persistent (chronic) Lyme and refuses to acknowledge and help those patients.
Min egna kommentar: Läser inga amerikaner IDSA:s riktlinjer? Vad som stod i dom "gamla" riktlinjerna kan hittas i ämnet nedan:

IDSA: "Relapse may occur with any of these regimens..."

viewtopic.php?f=11&t=6244#p44829

Tillägg:

Nåja, i Sverige går patientföreträdarna tom ett steg längre och hävdar att man förnekar sen borrelios (men det bevisar ju bara att dom aldrig någonsin har läst dom svenska behandlingsrekommendationerna för borrelios) vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=150#p46304 .

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 18:08

Ledaren för patientföreningen FSI bevisar för oss alla, år ut och år in, att han inte har läst den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios, där det i över 10 års tid har stått att man erkänner att behandlingssvikt finns i Sverige, utan han letar fortfarande efter fall med behandlingssvikt i studier där det inte finns några fall med behandlingssvikt med, vilket ni tex kan läsa här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=180#p48024 .

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1370#p46716 .

X-member

Post by X-member » Fri 3 Jul 2020 15:10

Är det någon som tycker att jag är lite orättvis mot ledaren för patientföreningen FSI i mitt föregående svar i detta ämne?

Det tycker jag inte alls att jag är, för om man uttalar sig om hur det ligger till i Sverige när det gäller borrelios så bör man ju för bövelen (ursäkta) allra först läsa den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios samt bakgrundsdokumentationen, eller hur?

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

Post Reply