Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 4 Sep 2020 20:51

Smitten stiger: Nu har Danmark flere smittede end Sverige

Publicerad 3 september 2020.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/smitt ... nd-sverige

Ett klipp:
Danmark registrerer nu flere coronasmittede end Sverige målt per indbygger. Men vi tester også meget mere, påpeger ekspert.
Här kommer även en svarskommentar under denna artikel i en dansk coronagrupp på facebook:
Synes jeg hører ordet epidemi i stedet for pandemi. Er det rigtigt?
Min egna kommentar: I Danmark är det en epidemi och i världen är det en pandemi.

X-member

Post by X-member » Fri 4 Sep 2020 20:59

Detta är samma nyhet som jag har postat en artikel om tidigare här i ämnet, men jag tror att man ger lite mer information i artikeln nedan från Läkartidningen.

Inget positivt provsvar i nationell mätning av smittspridning

Publicerad 3 september 2020.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... sokningen/

Ett klipp:
– Det här tolkar vi som att det i nuläget inte finns någon omfattande smittspridning hos individer som inte har symtom. De som har symtom uppmanas gå och provta sig, och vi har en omfattande smittspårning då fler och fler smittkedjor identifieras. Det är ett stickprov, men vi ser en tydlig förändring över tid. Smittspridningen i samhället är betydligt lägre nu, vilket stämmer med övriga inrapporterade data, sa Karin Tegmark-Wisell.

X-member

Post by X-member » Fri 4 Sep 2020 21:05

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2740#p49564 ). Jag har ännu inte kunnat kolla upp om USA verkligen har gått om Sverige när det gäller antal döda per capita, men jag hittade nu följande inlägg postat för en timma sedan i en svensk coronagrupp på facebook (och personen länkar till Worldometer som källa):
Sverige och FHM´s strategi har fått och får mycket kritik. Men tiden visar mer och mer att den nog inte var så dum. Idag passerade både Brasilien och USA Sverige i antalet döda per innevånare. Med tanke på att både Bolsenaro och Trump tyckte att Sverige gjorde allt fel i början borde de skämmas, men tror inte dessa män är kapabla till detta
Min egna kommentar: Så jag tror att uppgiften gällande USA faktiskt stämmer.

X-member

Post by X-member » Fri 4 Sep 2020 21:13

Ex-statsepidemiologens angrepp på strategin

Publicerad 4 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/ex-sta ... strategin/

Ett klipp:
Annika Linde är kritisk mot vissa aspekter av Sveriges strategi, specifikt hur äldre isolerats medan unga personer har har friare spelrum i samhället.

Hon anser att det hade varit mer jämlikt om alla isolerats, som andra länder där man stängt ned.

– Sveriges strategi har varit en form av åldersdiskriminering, även om den varit till för att skydda oss, säger hon till Dagens Nyheter.

Annika Linde uttryckte redan under våren att hon hellre hade sett att Sverige stängt ned helt och hållet.
Min egna kommentar: Har hon inte hört talas om den svenska grundlagen?

X-member

Post by X-member » Fri 4 Sep 2020 21:16

Tillägg till svaret ovan.

Flyttar fram detta igen, då det tydligen finns folk som har missat detta.

DN Debatt. ”Grundlagen sätter ramarna för Sveriges coronastrategi”

Publicerad 1 augusti 2020.

https://www.dn.se/debatt/grundlagen-sat ... astrategi/

Några klipp:
Här finns huvudorsaken till varför regeringen inte har kunnat använda sig av så kallad lockdown, det vill säga en allmän nedstängning av samhället. Paragrafen garanterar nämligen svenska medborgare full rörelsefrihet inom landet och över våra gränser. Denna frihet kan begränsas, men grundlagen förbjuder undantagstillstånd under fredstid. Den typ av husarrest som använts flitigt internationellt går alltså inte att använda i Sverige under en pandemi. Förvisso finns möjlighet för lokala nedstängningar genom smittskyddslagen, men denna lag öppnar inte för ett allmänt undantagstillstånd för hela landet.
Sveriges 290 kommuner och 21 regioner är således fria att utforma politiken på den lokala nivån efter eget huvud. Även här går traditionen tillbaka i vår historia, åtminstone till 1862. Grundlagen ger därmed Sverige ett decentraliserat ansvar för pandemin, till skillnad från omvärlden där den nationella regeringen som regel har större makt i förhållande till lokala politiska enheter.
Mycket talar för att vår grundlag har gett oss ett gott skydd mot politiker som vill verka handlingskraftiga genom att använda sig av destruktiva åtgärder. Nedstängning av hela samhället som i Italien, Belgien, Frankrike och Storbritannien är en utomordentlig kostsam strategi för samhällsekonomin. Den slår hårdast mot låginkomsttagare, kvinnor och barn. Dessutom är det högst tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv att låsa in väljarna i husarrest. Fördelarna med en sådan tvångspolitik i form av lägre dödlighet i pandemin förefaller inte övertygande.
Ps! Artikeln kräver inloggning. Ds.

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 14:31

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2750#p49571 .

USA går om Sverige i coviddöda per capita

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... per-capita

Citat:
Enligt sajten Worldometer gick USA på fredagen om Sverige i antal döda med covid-19 per capita. USA har 579 dödsfall per miljon invånare medan motsvarande siffra i Sverige är 577, enligt sajten.

Den nation som har högst antal coviddöda per miljon invånare är Peru, där siffran enligt Worldometer är 890.

Att USA har fler döda per miljon invånare än Sverige hade på fredagskvällen inte bekräftats av den covidstatistik som det ansedda Johns Hopkins-universitetet i USA löpande redovisar.

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 14:38

Norska anklagelsen: Mörkertal i Sverige

Publicerad 5 september 2020.

https://www.expressen.se/gt/norska-ankl ... i-sverige/

Ett klipp:
Han får dock mothugg från Ingemar Hallén, smittskyddsläkare i Värmland. Hallén säger till VG att det inte finns några belägg för att det skulle finnas ett mörkertal med coronasmitta i Sverige:

– Tvärtom, det finns fakta som bevisar det motsatta. Det finns nu en stor kapacitet för PCR-provtagning och många prover tas på personer med symtom, men andelen positiva testresultat är mycket låg - en procent förra veckan i Värmland.

Hallén förklarar vidare att Folkhälsomyndigheten upprepade gånger slumpmässigt testat befolkningen. Man har ett urval av personer utan symtom – och andelen positiva testresultat har sjunkit från låg till noll.
Tillägg:

Här kommer en reaktion på denna artikel skriven av "tjötgubben" Alf i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook:
Hur länge ska vi lura oss själva och även grannländerna med mörkläggning och manipulering av statistik?
Det som göms i snö kommer upp i tö!

Vad blir det med Sveriges anseende i världen som tidigare var en välrespekterat land?
Min egna kommentar: Som jag har sagt tidigare, det är kanske bättre att norrmän smittas av norrmän?
Last edited by X-member on Sat 5 Sep 2020 14:52, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 14:45

Regioner larmar: Hinner inte testa alla mot covid-19

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13289697

Citat:
Trycket på personer som vill testa sig mot covid-19 har ökat kraftigt de senaste veckorna, från ungefär hälften av regionernas kapacitet, till mer än de klarar av. Förklaringen är att fler samlas igen på arbetsplatser efter sommaren och de nya riktlinjerna kring att testa barn. I Uppsala kommer dock många som inte har symptom.

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 14:59

Detta har en koppling till det jag skrev som tillägg i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2750#p49575 ).

Över 1 100 personer i karantän efter firande

https://www.expressen.se/gt/over-500-pe ... orsk-stad/

Ett klipp:
Över 1100 personer har försatts i coronakarantän i två kommuner nära den svensk-norska gränsen, rapporterar Verdens Gang.

Det rör sig om dussintals skolelever, förskolebarn och vårdtagare, samt anställda.

Karantänen har införts efter att 150 nya fall av covid-19 kunde kopplas till ett lokalt firande av den shiamuslimska högtiden Ashura.
Tillägg:

1100 personer i karantene i Fredrikstad og Sarpsborg

https://www.nrk.no/osloogviken/over-500 ... 1.15148506

Ett klipp:
Tilsammen 1100 personer er satt i karantene i de to byene den siste tiden. Nær 600 er i karantene i Fredrikstad, 500 i Sarpsborg. Det er både barn og unge ved skoler og barnehager, i tillegg til ansatte og brukere ved helseinstitusjoner.

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 15:49

Detta har en koppling till tillägget som jag postade i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2750#p49575 ).

Och nu skall jag visa vilken förbannad (ursäkta) bluff denna "tjötgubbe" (som heter Alf) är.

Den 6 juli 2020 så skrev han följande i den offentliga svenska facebookgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) vilket fortfarande står kvar och det är också därifrån som jag nu har hämtat klippet:
Smittspridningen ökar lavinartat på senaste tiden och det krävs ett under för att inte dödsfallen ska ta fart igen.
Sedan dess har både dödsfall och smittspridning minskat i Sverige även om det har förekommit någon lokal ökning. Det har alltså överhuvudtaget inte förekommit någon lavinartad ökning av smittspridningen i Sverige.

Han är alltså en förbannad (ursäkta) bluff!

Tillägg:

"Tjötgubben" Alf skrev alltså (bland annat) följande idag:
Det som göms i snö kommer upp i tö!
Det har alltså inte varit något "gömt" i Sverige får då hade nämligen även antalet dödsfall ökat!!

Men det skulle dock kunna bli en ökning i höst, vilket ju Anders Tegnell (och andra) har påpekat.

Kanske denna "tjötgubbe" kan återkomma då med sin (citat): "lavinartade ökning" ?

Post Reply