Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 22 Dec 2019 19:59

Här kommer en väldigt bra informationskälla när det gäller borrelios (rekommenderas faktiskt varmt även till div danskar som sprider "vrövl" (dvs, skitsnack/dravel) vilket ni tex kan läsa om här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =20#p46113):

Flått og sykdom - kunnskapsbasert og oppdatert informasjon (Flåttsenteret Norge)

https://xn--flttsenteret-ucb.no/

X-member

Post by X-member » Mon 23 Dec 2019 13:09

Fästingbakterier varierar beroende på fukthalten i miljön

Publicerad 23 december 2019.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/ ... n-i-miljon

Ett klipp:
Det man bland annat märkte var att borreliabakterier var vanligare på norra bergssluttningar som i allmänhet är fuktigare. Rickettsiabakterier fanns det mer av i de fästingar som höll till på torra sydsluttningar.

X-member

Post by X-member » Mon 23 Dec 2019 13:53

För att inte röra till det ännu mer i ämnet nedan...:

Information for people from Sweden

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 120#p46119

..så lägger jag in följande klipp från patientföreningen FSI:s (Föreningen för svårdiagnosticerade infektionssjukdomar) julhälsning (publicerad offentligt på facebook den 21 december 2019) här i detta ämne istället (det är jag själv som har blåmarkerat):
Vill du ge oss support i vårt fortsatta arbete, swisha då gärna en slant! Det gör att vi både kan anordna egna konferenser, men även besöka andra konferenser för att sprida mer kunskap om alla dessa sjukdomar som ingen idag vet vad de beror på.
Min egna kommentar: Om den föreningen enbart är till för sjukdomar som man inte vet vad dom beror på, så tycker jag nog att dom skall klargöra detta genom att omgående byta namn på föreningen!! För man vet nämligen redan vad det är som orsakar infektionssjukdomar.

X-member

Post by X-member » Mon 6 Jan 2020 15:08

Det var rätt så länge sedan jag tog upp vad en norsk "Kathleen Dickson-anhängare" sprider för information på nätet, vilket tidigare har tagits upp i ämnet nedan här i forumet:

"Chronic Lyme is post-sepsis syndrome" ?

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =11&t=5983

Den 3 januari 2020 så postade denne norrman följande information på sin vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
TruthCures.org er den eneste nonprofit nettsiden i verden som gjør det klat hva som har skjdd og forklarer hva LYME er.. Til denne datoen, har ingen i USAs regjerning ,NIH, CDC, ILADS eller IDSA spurt seg hva sykdommen er. 21 år med innsats helt siden LYMErix vaksinen kom på markedet våren 1999 og folk begynte å spørre seg... " Har jeg fått LYME igjen" ... Og forresten jeg fikk vaksinen.. Vet du om en lege jeg kan gå til ?... var spørsmålene Kathleen Dickson fikk..

Sykdommen er det samme som kriminaliteten foteller - jo de kriminelle forteller at LYMErix kunne forhindre " LYME ( post sepsis syndro, med flere latente virus, mycoplasma, chlamydia etx( når den faktisk gav de som fikk vaksinen den samme sykdommen.. ) OspA ( som de brukte i vaksinn) er det som forårsaker immundertrykkingen og viser vei til det som gjør at man nå forstår hvoran b cellene i immunforvaret slutter å fungere. HIV dreper T - CELLENE mens her er det B - cellene som slutter å fungere som de skal.. Det er den samme posessen. En saktere prosess beskrier Luc Montagnier det som ( nobelprisvinner i medisn for sin innsats inn mot HIV / AIDS)

Utfallet er det samme. B celle zoomiber eller B - ZAIDS som nå Kathleen Dikcson leker med ordene rundt.

Det er på tide å våkne.
Min egna kommentar: I den verkliga världen är dock sjukdomen "Lyme" (dvs, Lyme borrelios) en aktiv infektion orsakad av bakterien borrelia burgdorferi sensu lato och inget annat.

X-member

Post by X-member » Thu 9 Jan 2020 19:41

Justin Bieber drabbad av borrelia och körtelfeber

https://www.expressen.se/noje/justin-bi ... rtelfeber/

Och här kommer även en kommentar gällande detta (skriven idag 9 januari 2020) hämtad från ledaren för den svenska patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook (det är jag själv som har blåmarkerat):
Jag kan inte hjälpa (och jag vet att det kan provocera) att tänka på vad Medical medium skriver. Att körtelfeber (mono) är ett steg i EBV och att Borrelia eg är EBV. Kanske är det en tillfällighet att Justin har båda men det var som sagt ngt jag kom att reflektera över. Medical medium menar ju att Borrelia inte är pga bakterier utan pga virus (EBV). Hmm.... Klurigt det här
Läs vad jag skrev i föregående svar i detta ämne! Dvs, man kan alltså undra var sjutton (ursäkta) detta "Medicial medium" hämtar sina "fakta" ifrån.

X-member

Post by X-member » Sun 12 Jan 2020 20:31

Nei, Justin Bieber har sannsynligvis ikke borreliose | Henrik Vogt

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... enrik-vogt

Ett klipp:
Pass på kildekritikken nå. Dere har alle (i likhet med medier verden over) helt ukritisk akseptert at Justin Bieber er syk med borreliose (slik han offentliggjorde på Instagram 8. januar).
Min egna kommentar: Denna norska kritiker ifrågasätter alltså om Justin Bieber verkligen lider av borrelios. Och jag antar att det även handlar om ett ifrågasättande av om borreliadiagnosen är ställd med godkända metoder samt om Bieber verkligen har symptom som tyder på att det rör sig om borrelios.

Och på Borrelia och TBE-föreningens hemsida så kan man (bland annat) hitta följande information:
The documentary will air on YouTube on 27th January, and it's reported that Justin will open up about lyme disease, a controversial illness which often attracts speculation in the medical community as to whether it is real.
https://www.borrelia-tbe.se/

Min egna kommentar: Borrelios (dvs, Lyme disease) har (ända sedan man upptäckte sjukdomen) aldrig någonsin varit en kontroversiell sjukdom. Och det kvittar faktiskt hur många ggr man bevisar att borrelios finns, för det bevisar ju lik förbannat (ursäkta) inte att Biebers borreliadiagnos är korrekt ställd.

X-member

Post by X-member » Mon 13 Jan 2020 14:08

Som ni ser i föregående svar i detta ämne så menar den norske kritikern att man skall ta det som skrivs i media med en ordentlig nypa salt och här kommer nu ett exempel som jag själv har hittat.

Justin Bieber:
Avslører ukjent sykdom
Superstjerna med åpenhjertig innlegg.

https://www.dagbladet.no/kjendis/avslor ... m/72007809

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
I Instagram-innlegget forklarer 25-åringen at han også har hatt en alvorlig form for kyssesyke, som har påvirket huden hans, hjernefunksjonen og den generelle allmenntilstanden hans.

- Disse tingene vil bli forklart nærmere i en dokumentar jeg snart vil legge ut på YouTube. Der kan du få vite mer om alt jeg har vært gjennom og overvunnet. Det har vært noen tøffe år, men jeg får riktig behandling som vil bidra til å behandle denne hittil uhelbredelige sykdommen, skriver stjerna videre.
Min egna kommentar: Enligt ovanstående norska artikel så har alltså (som jag själv tolkar det) Bieber sagt att det är mononukleosen (kyssesyken) som är det stora problemet.

Men i den svenska artikeln nedan så påstår man något helt annat.

Bieber: Jag har borrelia

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6 ... 1.22347675

Ett klipp:
"Det har varit ett par tuffa år men nu får jag rätt behandling som kommer att hjälpa mig", skriver Bieber och lugnar sina fans.

"Jag kommer komma tillbaka bättre än någonsin", skriver han vidare och uppger att han kommer att ta upp sjukdomen i en film som ska släppas på Youtube.

Infektionssjukomen borrelia sprids oftast via fästingar och orsakas av bakterier. De flesta blir botade men en del patienter har kvarvarande symtom, såsom muskelvärk, känselstörningar och trötthet.
Min egna kommentar: Den svenska "blaskan" nämner alltså inte ens mononukleosen (kyssesyken) och lurar därmed folk att tro att det enbart handlar om borrelios.

X-member

Post by X-member » Mon 13 Jan 2020 20:39

Tillägg till några tidigare svar i detta ämne.

Som ni ser så talar man om "sjukdomen" (ental alltså) på upprepade ställen när det gäller Justin Biebers båda sjukdomar, och Borrelia och TBE-föreningen sprider dessutom följande "besynnerliga" (osanna!) information om borrelios (dvs, Lyme disease):
The documentary will air on YouTube on 27th January, and it's reported that Justin will open up about lyme disease, a controversial illness which often attracts speculation in the medical community as to whether it is real.
https://www.borrelia-tbe.se/

Min egna kommentar: Jag gissar att förklaringen kan vara att Justin Bieber själv tror att "Lyme disease" är en benämning som även inkluderar ytterligare infektioner, ett "fenomen" som även har dykt upp bland skandinaver och då i synnerhet danskar vilket ni kan läsa om (bland annat) i ämnet nedan här i forumet:

Information for people from Denmark

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =10#p45896

Tillägg senare:

Det kan dock istället vara någon "foliehatt" som har skrivit "reklamen" (se klippet ovan) gällande dokumentären om borrelios, men att bara sprida sådana "påhitt" gör faktiskt även Borrelia och TBE-föreningen till foliehattar.

X-member

Post by X-member » Tue 14 Jan 2020 13:10

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Här kommer en google-översättning av klippet som (bland annat) Borrelia och TBE-föreningen nu sprider:
Dokumentaren kommer att sändas på YouTube den 27 januari, och det rapporteras att Justin kommer att öppna om lymsjukdom, en kontroversiell sjukdom som ofta lockar till spekulationer i medicinska samhället om den är verklig.
Jag själv kan iofs göra en lite bättre översättning, men det framgår ju klart och tydligt i översättningen ovan att den som har skrivit detta måste vara en foliehatt.

För det borde nämligen vara mycket svårt att hitta någon inom medicinen som påstår att borrelios (dvs, Lyme disease) inte är en verklig (dvs, existerande) sjukdom.

Tillägg senare:

Har nu kollat upp detta och det är Justin Bieber själv som talar om "sjukdomen" (dvs, ental) så det är inte media som har "rört till det" utan istället han själv.

X-member

Post by X-member » Sat 18 Jan 2020 19:47

Ledaren för patientföreningen FSI skriver (bland annat) följande idag (18 januari 2020) i sin egna offentliga grupp på facebook (jag har blåmarkerat det som är felaktigt):
Idag var det ett inslag på Medierna P1, Sveriges radio, där barnläkaren Mats Reimer fritt fick sprida felaktig information om borrelia. Han menar att företrädesvis de amerikanska kändisar, däribland Justin Bieber, som gått ut med att de har borrelia, har en pseudodiagnos då bakterierna (enligt Reimer) garanterat dödas vid behandling. Dvs han menar att kronisk borrelia inte finns.
Min egna kommentar: Detta är ren och skär lögn, för när Mats Reimer talar om kronisk borrelios så menar han sen borrelios (stadium 3). Dock kan Mats Reimer förstås ha påstått att behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) inte finns.

Tillägg: Nu har jag lyssnat på vad Mats Reimer säger på länken nedan (svensk radio) och han menar att en borreliainfektion som är mycket svårbehandlad det finns inte, och han menar också att en del blir feldiagnosticerade med kronisk borrelios (det är alltså det sistnämnda som Mats Reimer menar med "pseudoborrelios"). Och den person vars nöjesnotis om Biebers sjukdom som har blivit kritiserad av Mats Reimer försvarar sig med att ingen kronisk borrelios har nämnts överhuvudtaget. Och det tror jag faktiskt är helt riktigt, för inte ens Bieber har (mig veterligen) sagt något annat än att han lider av borrelios.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446126

Ytterligare ett tillägg:

Här kommer förresten några offentliga kommentarer till från den svenska facebook-gruppen:
Min personliga åsikt att Mats Reimer är en pretentiös pajas och skam för vetenskapen eftersom han totalt verkar sakna ödmjukhet inför det kunskapsläge som faktiskt råder på området.
Problemet är väl att han avvisar den kunskapen som pseudovetenskap, trots alla studier inom området.
250 studier kan väl knappast baseras på pseudovetenskap Då är man nog lite väl kaxig...

Det känns rätt oseriöst att ha det förhållningssättet.
Min egna kommentar: Ingen av ovanstående kommentarer bevisar att Justin Bieber är korrekt diagnosticerad med borrelios och bevisar heller inte att Justin Bieber lider av behandlingssvikt (vilket dom 250 studierna tydligen skall bevisa finns).

Post Reply