Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 17:25

Här kommer ett klipp från vad ledaren för patientföreningen FSI skriver nu i eftermiddag (27 april 2020) i sin egna grupp på facebook efter att det varit flera artiklar i media om detta (som även har postats i hans grupp av medlemmar) samt efter att man tom har sagt detta på dagens presskonferens:
Oavsett vad vi gör kommer människor dö. Det är fruktansvärt. Därav tjänar det ingenting till att sprida information om att det aldrig dött så många människor som det gör nu.
Min egna fundering: Och vem var det nu som för några veckor sedan spred i sin egna grupp på facebook att det inte dör fler människor än vanligt i Sverige?

Japp, det har han tydligen nu "glömt bort" och inlägget om detta i hans egna grupp tycks även ha "försvunnit".

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 17:35

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Nedanstående artikel postades i FSI-ledarens grupp för 6 timmar sedan av en medlem i FSI-ledarens grupp på facebook:

2000-talets högsta dödstal har uppmätts

Publicerad 27 april 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -uppmatts/

Och dessa fakta tyckte alltså inte FSI-ledaren om.

Tillägg:

Jag själv tycker faktiskt att man skall ge folk korrekta fakta!

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 17:44

Coronaviruset
Ny statistik visar vanligaste riskfaktorerna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ ... faktorerna

Två klipp (jag kommenterar detta senare, om jag orkar eller hinner):
Statistiken visar att 90 procent av de som avlidit var över 70 år och hälften över 86 år. Bara en procent var under 50 år. De flesta som har dött i sjukdomen hade också en eller flera riskfaktorer.
Siffrorna visar att några faktorer sticker ut.

Högt blodtryck är vanligast och ses i 79,6 procent av fallen.

48,5 procent av de döda hade hjärt- och kärlsjukdomar

29 procent hade diabetes

14,6 procent hade någon typ av lungsjukdom.

14,4 procent hade inte haft någon av ovanstående riskfaktorer.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 18:00

Och så får jag nog påpeka (som vanligt höll jag på att säga) att det inte är någon mening att jag ger er några svenska siffror gällande coronaviruset idag, för det är först imorgon som dom "eftersläpande" fallen har kommit med.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 18:17

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1360#p46689 ).

Statistik över antal avlidna i covid-19 (Socialstyrelsen)

https://www.socialstyrelsen.se/statisti ... -covid-19/

Ett klipp:
På den här sidan hittar du statistik som är direkt kopplad till covid-19. Det handlar bland annat om antalet avlidna i covid-19, åldersfördelning, regionsfördelning, samsjuklighet samt antal avlidna per dag.

Statistiken visar antalet avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen fram till publiceringsdatumet. Siffrorna visar inte det slutgiltiga antalet avlidna med hänsyn till att flera dödsintyg är på väg in.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 18:58

Här kommer en kommentar under ett inlägg i FSI-ledarens grupp på facebook:
Tycker det är trist att gruppen inte alls handlar om kroniska sjukdomar längre utan bara om Coronavirus. Kanske dags att starta en Coronavirus grupp?
Min egna kommentar: Detta påminner mig om att detta ämne egentligen skall handla om borrelios (och det som hör till), men jag orkar faktiskt inte (i alla fall inte just nu) att starta ett helt nytt ämne på "rätt ställe" här i forumet.

Tillägg:

Förövrigt så anser jag själv att vilka grupper och föreningar som helst får lov att informera om och diskutera coronaviruset. Det gör ju tex ett antal borreliagrupper på facebook.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 19:15

Økende antall hjerneslag hos unge koronasmittede: – Vi har aldri sett så mange

Publicerad 26 april 2020.

https://www.tv2.no/a/11403283/

Ett klipp:
Leger i USA slår alarm om et stort antall pasienter i 50-, 40- og 30-årene med hjerneslag, som alle har testet positivt for koronaviruset.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 19:35

Har nu (se även ett tidigare svar) startat ett helt eget ämne om coronaviruset för skandinaver (se nedan). Och jag kommer nu att låta detta ämne återgå till att handla om borrelios (och det som hör till) igen. Vilket innebär att jag även (så fort jag orkar eller hinner) kommer att "flytta fram" en del viktig information om borrelios.

Information about covid-19 for people from Scandinavia

viewtopic.php?f=8&t=6325

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 11:58

Då jag inte vill röra till det rätt så nystartade ämnet om coronaviruset (se länk i föregående svar i detta ämne, så lägger jag in detta "skvaller" här i detta ämne istället.

Ledaren för patientföreningen FSI har postat följande information i ett inlägg i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Bra info från Folkhälsomyndigheten om skillnaden mellan covid-19 och säsongsinfluensa. Det ena är inte dödligare än det andra, men det ena dödar fler pga att fler smittas.

Vad skiljer covid-19 från säsongsinfluensa?
Det är svårt att jämföra en helt ny sjukdom, exempelvis covid-19, med säsongsinfluensa. Sammanfattningsvis kan man säga, utifrån vad vi vet idag, att de liknar varandra på många sätt med liknande symtom. De allra flesta blir lindrigt sjuka, men en liten grupp får en mycket allvarlig sjukdom och dödsfall förekommer för både säsongsinfluensa och covid-19.

Däremot kommer covid-19 drabba betydligt fler i en befolkning där den sprider sig. Den snabba och breda smittspridningen beror på att ingen i befolkningen har hunnit utveckla immunitet (ett skydd) mot denna nya virusvariant. Man kommer att se fler sjuka och fler som behöver sjukhusvård.

Säsongsinfluensan som återkommer varje år, har däremot cirkulerat i samhället under en lång tid. Därför har skyddet mot olika varianter av influensavirus kunnat byggas upp i befolkningen. Dessutom finns vaccin och läkemedel mot säsongsinfluensan
Min egna kommentar: Jag kan inte se någonstans i "klippet" från FoHM ovan, att dom påstår att det är lika många (i % räknat) som dör av coronavisruset jämfört med influensa. Så nu är frågan, vad vill FSI-ledaren egentligen säga med sitt inlägg?

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 12:09

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Har FoHM tillgång till fakta som visar att det som FSI-ledaren vill hävda (se föregående svar) verkligen stämmer?

Svar: Nej!

FoHM skriver istället följande (det är jag själv som har blåmarkerat):
Uppskattningarna när det gäller dödlighet är fortfarande osäkra för covid-19. WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent av de redan infekterade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -och-svar/

Min egna kommentar: Så ledaren för patientföreningen FSI får alltså vänta med att sprida sitt "budskap" (vilket det nu än är), tills det finns bevis för att det som han vill hävda verkligen är sant!

Tillägg:

Här kommer även två kommentarer under FSI-ledarens inlägg på facebook skrivna för 15 timmar sedan.

En person frågar följande:
Har dom [FoHM] gått ut med denna information idag?
FSI-ledaren svarar:
ja
Min egna kommentar: Detta är lögn, den information som FSI-ledaren nu ger folk i sin egna grupp på facebook publicerades/uppdaterades i mars!

Ytterligare ett tillägg:

Såg nu att FSI-ledaren själv länkar (i en kommentar till sitt inlägg på facebook) till informationen som jag talar om ovan, så han har nu gjort bort sig.

Post Reply