Min egna kommentar: Vad är problemet med detta egentligen? Jo, professor Björn Olsen har faktiskt aldrig någonsin påstått att långvarig borrelios (dvs, persisterande trots immunförsvar) inte finns, men det har Borrelia- och TBE-föreningen själva lurat folk att tro genom att be svenska myndigheter erkänna att långvarig borrelios finns.Det verkar som Björn Olsén håller med oss om mycket. Bland annat har vi lärt oss följande emedan nämnda lärobok, där han tillsammans med Sven Bergström, är författare:
1. Borrelia har stor överlevnadsförmåga och orsakar perisisterande infektioner.
2. Immunförsvaret svarar starkt, men kan inte döda bakterierna då immunförsvaret dämpas (immunsuppression) genom bland annat IL-10.
3. Bakterierna kan hålla sig undan immunförsvaret genom
a.) bland annat antigenvariation
b.) att inta intracellulär form
c.) att "gömma sig" i lågaktiva kroppsrum (ex. hjärna och leder).
Jag har dessutom undrat mycket länge över vilka föbövlade (ursäkta) svenska myndigheter det är som inte håller med IDSA om att late Lyme disease finns.

Jag låter nu Dr Halperin (IDSA) sätta dom urbota dumma svenska patientföreträdarna "på plats".
Chronic Lyme disease: misconceptions and challenges for patient management
John J Halperin (IDSA)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440423/
Ett klipp:
Min egna kommentar: Självklart kan även andra borreliayttringar bli långvariga (dvs, sena/kroniska/persisterande trots immunförsvar), detta gäller ju inte enbart artrit.Untreated infection, particularly with joint involvement, can be chronic, lasting years.
Ps! Jag har i efterhand tagit bort några svar i detta ämne och istället lagt till lite information i detta svar. Det hade nämligen blivit lite rörigt (igen). Ds.