Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Thu 27 Dec 2018 0:49

Ibland tror jag faktiskt att personerna som skriver informationen inte ens förstår hur himla dumt dom skriver.

Borrelia

(Informationen på denna sida är hämtad från 1177 som totalvägrar att ändra på dumheterna trots mina upprepade (!!) tillsägelser.)

https://www.apoteksgruppen.se/radgivnin ... /borrelia/

Först så skriver dom följande:
Det finns inget vetenskapligt stöd för att själva borreliainfektionen skulle kunna bli kronisk.
Och sedan bara några rader senare så skriver dom följande:
Borreliabakterien kan i ovanliga fall orsaka en kronisk hudinflammation, som kallas akrodermatit.
Dvs, först skriver dom alltså att en borreliainfektion inte kan bli kronisk, dvs långvarig. Och sedan skriver dom att en borreliainfektion kan bli kronisk, dvs långvarig. :bonk:

X-member

Post by X-member » Mon 7 Jan 2019 23:06

Fästingburna sjukdomen babesios ökar

https://www.forskning.se/2019/01/07/fas ... omen-okar/

Två klipp:
Babesia är mycket vanligare än vi tidigare trodde och vi tror att det bör vara flera tusen fall varje år i Sverige som blir smittade. Men eftersom symptomen är så vaga och sjukvårdspersonal inte vet vad de ska titta efter, så är sjukdomen underdiagnostiserad, säger Kristina Persson, forskare och docent i parasitologi vid Lunds universitet, och överläkare vid Labmedicin, Region Skåne.
Trots att man är symptomfri, kan enstaka parasiter finnas kvar i blodet långt efter det att primärinfektionen försvunnit. Om personen är blodgivare kan dessa parasiter då överföras i blodtransfusionen och orsaka sjukdom hos mottagaren.

X-member

Post by X-member » Mon 28 Jan 2019 16:12

Angelica Johannson gave testimony on Congenital Lyme to the UN Special Rapporteur for Health Human Rights

https://www.linkedin.com/pulse/angelica ... he-thayer/

Min egna kommentar: Hoppas nu bara att den svenska mamman kan bevisa att hon själv verkligen led av borrelios under graviditeten, samt att barnet (barnen?) bevisligen led av medfödd borrelios för annars kan detta nog (bland annat) dyka upp i barnläkaren Mats Reimers blogg på Dagens Medicin.

Och om det dessutom framkommer att kvinnans (dvs, mammans) och/eller familjemedlemmarnas båda läkare (som har diagnosticerat och behandlat dom) har blivit av med läkarlegitimationen båda två, så lär nog även utländska "kritiker" reagera.

Fast det är ju förstås möjligt att kvinnan (dvs, mamman) inte ens har nämnt något om sig själv och familjemedlemmarna i detta tal?

X-member

Post by X-member » Thu 31 Jan 2019 14:14

Inbjudan till Translationellt forskningsseminarium om Borreliainfektioner – tillämpning av epidemiologi och immunologiska markörer i klinisk diagnostik

https://www.sls.se/om-oss/aktuellt/kale ... rium-2019/

https://sv-se.invajo.com/event/svenskal ... narium2019

Ett klipp:
Välkommen till Translationellt forskningsseminarium om Borreliainfektioner – tillämpning av epidemiologi och immunologiska markörer i klinisk diagnostik som arrangeras den 26 mars, kl. 13-17 med efterföljande mingel på Svenska Läkaresällskapet.

Mål: Symposiet har som främsta mål att uppmuntra till en translationell diskussion inom diagnostik av borreliainfektioner.

Målgrupp: Seminariet riktar sig till kliniska och prekliniska forskare, läkare och andra intresserade av området.

Organiseras av: Anna J Henningsson, mottagare av Svenska Läkaresällskapets Translationella pris 2018, i samarbete med Läkaresällskapets Forskningsdelegation.

Anmälan senast den 21 mars!
Dagen avslutas med mingel.

X-member

Post by X-member » Thu 7 Feb 2019 19:15

Borrelia- och TBE-föreningen sprider (bland annat) följande på sin hemsida och nu även på facebook:
Det finns en ovilja hos de flesta primärvårdsläkare att ha borreliadrabbade som patienter, dels för att det är en i Sverige kontroversiell sjukdom men också därför att patienterna är resurskrävande p.g.a. den komplicerade symtombilden, och därmed inte lönsamma.
Min egna kommentar: Detta är ren och skär lögn! Borrelios är inte en kontroversiell sjukdom i Sverige.

Men talar man om personer med misstänkt eller konstaterad behandlingssvikt så tror jag att primärvårdsläkarna helst inte vill ha dessa personer som patienter.

X-member

Post by X-member » Tue 12 Feb 2019 13:49

Kommentar hittad på svenska Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook:
Med våren så «kommer» også Flått. Blir du syk av et Flåttbitt (Fästing) er det ingen behandling å få i Norge, ei heller i Sverige/Danmark eller Finland. Så sørg for å beskytte deg mot å bli stukket.
Allvarligt talat, är det verkligen sådant här dravel som man vill ha och sprida i den svenska föreningen? Se även föregående svar i detta ämne.

Ps! Enbart i Sverige så diagnosticeras och behandlas ca 40 000 (Obs!) borreliafall varje år av svenska läkare, vilket denna person tydligen inte har minsta susning om. Jag antar att Borrelia- och TBE-föreningen inte ens informerar om sådant. Ds.

Tillägg senare:

Jag kollade nu upp om Borrelia- och TBE-föreningen möjligen hade upptäckt dravlet ovan och tagit bort kommentaren. Och det hade dom inte gjort, utan dom hade (hör och häpna!) istället klickat "gilla" på den. Suck!

X-member

Post by X-member » Sun 3 Mar 2019 14:33

Läkaren varnar: ”Dags att vaccinera sig mot TBE”

Publicerad 28 februari 2019

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... iskomraden

Ett klipp:
Särskilda riskområden
I Blekinge var det förra året fyra fall av den allvarliga sjukdomen TBE och 2017 var det nio fall. Särskilda riskområden i länet är Ryssberget utanför Sölvesborg och Aspö utanför Karlskrona.

– De som bor i de riskområden vi har i Blekinge bör vaccinera sig. TBE är en allvarlig virusinfektion som kan ge hjärninflammation i värsta fall, säger Bengt Wittesjö.

X-member

Post by X-member » Wed 6 Mar 2019 13:02

Då tror jag att detta problem är löst en gång för alla!

För nu har Dr X (dvs, Kenneth Sandström, Sverige) fått en tillsägelse av professor Per Bjark, Norge om att det som Dr X påstår inte verkar stämma om man läser studien:

https://tidsskriftet.no/2019/02/debatt/ ... ommentarer
Tilsvar Sandström
06.03.2019

Per Bjark

Det vises til kommentar fra Kenneth Sandström. Jeg har gått gjennom den publikasjon det ble vist til (1). Det er en omfattende studie av antistoffmønstre ved Lyme-borreliose og såkalte koinfeksjoner. Det jeg påpekte i min debattartikkel var mangel på gode aktivitetsmarkører hos Lyme-borreliosepasienter etter behandling/i rekonvalesensen. Det kan vanskelig sees at nevnte publikasjon gir noe overbevisende bidrag på det punkt.
Per H.Bjark

Litteratur
1. Garg K, Meriläinen L, Franz O et al. Evaluating polymicrobial immune responses in patients suffering from tick-borne diseases. Scientific Reports (2018) 8:15932.
Min egna kommentar: TickPlex-testet (som ju är ett antikroppstest) kan alltså inte användas för att se om det rör sig om behandlingssvikt enligt professor Per Bjark.

Man kan nog därmed säga att professor Per Bjark även kritiserar dom båda svenska patientföreningar som har spritt ut detta "påhitt" gällande TickPlex-testet.

X-member

Post by X-member » Fri 8 Mar 2019 18:03

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne, dvs det gäller samma norska artikel som även kan hittas på engelska i inlägget nedan:

Patients with Lyme borreliosis are failing to receive treatment

viewtopic.php?f=7&t=6314

Nu har professor Per Bjark fått svar från 3 norska läkare, ett klipp:
Muskel-/skjelettmanifestasjoner ved borreliose uten leddhevelse er kontroversielt, særlig i Europa hvor man har mindre Borrelis burgdorferi strictu (3-5).
https://tidsskriftet.no/2019/02/debatt/ ... ommentarer

Min egna kommentar:

För det första: Den amerikanska borreliasorten (som även finns i Europa) heter faktiskt Borrelia burgdorferi sensu stricto.

För det andra: Alla dom 3 vanligaste borreliasorterna (och säkerligen några till) kan faktiskt orsaka både symptom från muskler och skelett, samt även artrit. Jag själv har faktiskt haft artrit i en handled, och jag hade ju med största sannolikhet en B Afzelii-infektion! Och (mig veterligen) så är B Afzelii den vanligaste borreliasorten i Norge, precis som i Sverige.

X-member

Post by X-member » Fri 8 Mar 2019 18:37

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Borrelia burgdorferi – en unik bakterie

Øystein Brorson

https://tidsskriftet.no/2009/10/oversik ... k-bakterie

Ett klipp:
B. afzelii og B. spelmanii fører oftest til ulike hudmanifestasjoner, B. garinii til nevrologiske symptomer og B. burgdorferi sensu stricto til leddproblemer, men de tre genospesies B. afzelii, B. garinii og B. sensu stricto kan gi alle symptomer (3, 4). Bakterien kalles nå ofte den «den nye store sykdomsimitatoren».
Min egna kommentar: Det är alltså detta (dvs, att det inte enbart är den amerikanska borreliasorten som orsakar led- och muskelproblem) som dom 3 norska läkarna som nu har svarat professor Per Bjark (se föregående svar i detta ämne) inte verkar känna till.

Post Reply