Information for people from Denmark

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Denmark

Post by X-member » Wed 12 Jun 2019 15:59

Man verkar inte erkänna att behandlingssvikt finns i Danmark. Detta är nog iofs inte dom senaste riktlinjerna, men jag skulle bli förvånad om man har ändrat sig i några senare riktlnjer.

Lyme Borreliose

Klinik, diagnostik og behandling

Forfattere

Ram B. Dessau,
Jette M. Bangsborg,
Tove Ejlertsen,
Klaus Hansen,
Anne-Mette Lebech,
Christian Østergaard

https://dskm.dk/Borrelia-20klaringsrapport-vers1c.pdf

Ett klipp (och det står inget mer):
Behandlingssvigt

Det har ikke kunnet dokumenteres, at eventuelle persisterende symptomer efter velgennemført
behandling skyldes aktiv borrelia infektion. Se afsnittet om "Post Lyme syndrom" side 12.

X-member

Post by X-member » Wed 12 Jun 2019 16:10

Det jag postade i föregående svar i detta ämne påminner mig förresten om när någon (för ett antal år sedan) postade en norsk artikel om Lyme borreliose i en dansk borreliagrupp på facebook och en dansk person svarade att man inte erkänner att Lyme borreliose finns i Danmark.

Som ni ser i föregående svar så erkänner man definitivt att Lyme borreliose finns i Danmark.

Jag tror att denna danska person är en av dom som har blivit lurade att tro att begreppet Lyme borreliose står för borrelia + co-infektioner.

Nu minns jag dock inte namnet på den danska personen, med det är fullt möjligt att det är samma person som jag talar om i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 308#p45366 ).

X-member

Post by X-member » Wed 12 Jun 2019 23:10

Nu har jag hittat ytterligare en dansk person som sprider ut och därmed lurar folk att tro att begreppet Lyme disease (vilket heter Lyme borreliose på norska och danska) inkluderar co-infektioner, ett klipp från denna persons vägg på facebook och detta som är offentligt och läsbart av alla var skrivet rätt så nyligen (det är jag själv som har blåmarkerat i texten):
Her fortæller Dr. Sarah Myrhill om M.E. linket til netop Lyme disease (Borrelia og co.), - og Syfilis (Borrelia bakteriens fætter)..

Post Reply