Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 23 May 2020 20:57

Jag tror att jag måste förklara lite tydligare vad jag menade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=420#p47155 .

När Mats Reimer bloggade på Dagens Medicin, så postade jag om och om igen information om vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige och jag angav också ofta även vilken behandling som ges för detta i Sverige, dvs antibiotika i 2-3 veckor med hänvisning till den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios från Läkemedelsverket.

Men det kvittade ta mig tusan (ursäkta) hur många ggr jag gjorde detta, för det dök alltid (förr eller senare) upp någon idiot som menade att Mats Reimer har påstått att kronisk borrelios (skrivet utan citationstecken) inte existerar.

Personerna menade dock alltså istället persisterande borrelios efter behandling, vilket felaktigt benämns "chronic Lyme" av vissa personer (oftast amerikaner).

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 21:11

Tillägg till föregående svar.

Så att posta fullständigt korrekta fakta om något, när "femtielva" personer redan har spritt felaktiga fakta innebär ofta att folk hellre tror på dom som har spritt den felaktiga faktan än på en pålitlig källa (i detta fall Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation för borrelios).

Och det är alltså detta som jag nu även ser i den svenska coronadebatten, vilket jag gav er ett exempel på här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=420#p47154 .

Tillägg:

Och direkt efter att jag hade skrivit färdigt detta svar och postat det, så hittade jag följande lögn om borrelios i en kommenar i ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook:
Och i Sverige behandlar man inte detta om man gått för länge, jag kämpar varje dag som jag orkar för att få hjälp. Legat i tre år nu, är sååå besviken på svensk sjukvård. Finns säkert bra läkare men de är få.
Min egna kommentar: Självklart behandlar man även långvarig borrelios i Sverige! Det har man alltid gjort!

Tillägg igen:

Så jag gissar att det istället handlar om en utländsk borreliadiagnos som inte har godkänts i Sverige. Om personen nu inte har ställt diagnosen själv förstås.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 21:40

Tillägg till svaret ovan (och jag ber om ursäkt för att det återigen handlar om borrelios).

Ledaren för patientföreningen FSI har (som svar på personens kommentar) länkat personen till ett äldre inlägg skrivet av honom själv där han (bland annat) påstår följande:
Jag kan inte släppa detta med att de som tidigare inte fått behandling är de enda som kan få behandling. Det innebär att svensk sjukvård totalt dissar så kallad behandlingssvikt.
Min egna kommentar: Detta är lögn, man har erkänt att behandlingssvikt finns i Sverige (åtminstone) i 11 års tid. Källa (bland annat): Den nuvarande svenska behandlingsrekommendationen för borrelios!

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

Den ena "fadäsen" efter den andra alltså (läs vad jag menar med detta här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1370#p46960 ).

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 22:11

Nu återgår jag till coronaviruset igen efter att ha visat hur det går till när folk blir lurade av andra personer som själva inte ens har tagit reda på vad som är korrekt fakta.

Smittskyddet inkopplat efter trängsel vid restauranger i Göteborg

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.28333254

Ett klipp (vilket är allt som jag själv kan läsa då artikeln kräver inloggning):
För stor trängsel inne och utanför flera restauranger i centrala Göteborg, uppger miljöförvaltningen efter fredagskvällen kontrollrunda. Tre fall har nu hamnat på Smittskydd Västra Götalands bord som i värsta fall kan tvingas...

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 22:25

Ett inlägg postat för 15 minuter sedan i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige":
Jag trodde att den här gruppen skull kunna stötta varandra i detta svåra, men det är mest pajkastning så nu sliter jag i det.
Ta hand om er, var och en på sitt vis.
Hej!
Min egna kommentar: Japp, hen har så rätt, man håller ju så gott som enbart på att anklaga den ena eller den andra.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 22:27

Jag tror inte att detta är något för känsliga personer.

Mehdi filmade sin kamp mot covid-19 från sjuksängen

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... en-inifran

Ett klipp:
Under 19 dagars respiratorvård kämpade dokumentärfilmaren Mehdi Saleki för livet mot covid 19-viruset. Med mobilkameran vid sin sida förevigade han färden genom sjukdomens mardrömslandskap.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 12:32

Så här angriper coronaviruset kroppen – forskare förstår hela tiden mer om det, och om hur immunförsvaret reagerar på viruset

Publicerad 23 maj 2020.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/ ... om-det-och

Några klipp:
I de flesta fall är covid-19 en luftvägsinfektion som orsakar feber, hosta, värk, halsont, trötthet och i svårare fall andnöd och andningsbesvär.

Men forskare har insett att sjukdomen också kan infektera celler utanför luftvägarna och orsaka många olika slags symptom.

Covid-19 kan leda till blodproppar runtom i kroppen, till exempel i lungorna (lungemboli).

Den här insikten har lett till att sjukvården i flera länder nyligen har gått in för en linje där man skriver ut blodförtunnande och antiinflammatoriska läkemedel åt fler coronapatienter, i högre doser eller i ett tidigare skede.
Sönnerborg påpekar att man med de bästa teknikerna har man hittat antikroppar hos 80 procent av de patienter som man vet att har haft viruset.

Varför 20 procent inte uppmäts ha antikroppar vet man inte i det här skedet.
Mycket forskning återstår, men man är på god väg. Om bara några månader väntas forskare världen över ha betydligt mer kunskap om covid-19 än vad man har i dag, och vi kan vara flera steg närmare både läkemedel och vaccin mot sjukdomen.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 12:37

Vaccin mot coronavirus säkert i första provfas

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5 ... ta-provfas

Ett klipp:
Ett vaccin mot coronavirus har genomgått en första provfas på människor.

Vaccinet gav få biverkningar och framkallade ett snabbt immunförsvar, enligt kinesiska forskare som publicerar resultatet i tidskriften The Lancet.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 12:40

Coronautbrottet
Studie: Barn löper hälften så stor risk att smittas av corona

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA ... -av-corona

Ett klipp:
Risken att barn och unga ska bli sjuka i covid-19 är mindre än hälften så stor som för vuxna.

Slutsatsen i en brittisk studie av tillgänglig forskning är att barn är den grupp som tryggast går att släppa ut i samhället.

– För barn visar riskanalysen en klar fördel för att skicka dem tillbaka till skolan, säger professor Russel Viner till The Guardian.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 12:52

Socialministern om äldreomsorgen: Det finns en hel del att göra framöver (tv4)

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s ... r-12869790

Ett klipp:
Socialminister Lena Hallengren har blivit känd för den stora allmänheten under coronakrisen. Hennes ledarskap har hyllats, samtidigt som de kritiska rösterna pekar på de höga dödstalen på våra äldreboenden. "En sak är helt klar. När det gäller svensk äldreomsorg så finns det en hel del att göra framöver."

Post Reply