Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 14:52

Detta har en koppling till ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1230#p47993 ).

Här kommer en kommentar hämtad från ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook, postad för ca 4 timmar sedan:
Jag tänker att Norge och Finland med väldigt få smittade per dag hittills klarar att hitta de som smittats samt att smittspåra. Sverige hade över 2000 konstaterat nya smittade igår. Smittspårning, nja...Jag misstänker också att deras hårdare åtgärder kanske har fått folk att vara mera försiktiga. Jag tycker att många här i Sverige inte verkar ha förstått någonting av de relativt enkla och få rekommendationer vi har. Sammanfattningsvis tror jag att spridningen är okontrollerad i Sverige medan man så här långt har kontroll i Finland och Norge.
Min egna kommentar: Precis vad jag själv tänker alltså.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 14:57

Iva-sjuksköterskan Matilda: Vi faller som dominobrickor

Publicerad 29 juni 2020.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7505468

Ett klipp:
Statsminister Stefan Löfven hade under måndagen ett videosamtal med flertal vårdanställda för att prata om hur personalens arbete påverkats av coronapandemin.

”Vi är trasiga, vi är sjukskrivna, vi faller som dominobrickor”, säger Matilda Nygren, iva-sjuksköterska på Karolinska Universitetssjukhus.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:02

Coronautbrottet
Paret Eva och Andreas lider av coronasymtom sedan nio veckor
Tusentals långtidssjuka kan sitta hemma med sjukdomen: ”Har covid förstört vårt liv för alltid?”

Publicerad 30 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... nio-veckor

Ett klipp:
Men bara han har bekräftade antikroppar – och ingen av dem blir frisk.

– Vi försöker bekämpa ett dödligt virus med Alvedon och vitamintabletter, säger Andreas.
Min egna fundering: Hur vet dom att infektionen fortfarande finns kvar?

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:05

Tillägg till svaret ovan.

Ett klipp till från artikeln:
Men ingen sitter på nyckeln, som löser gåtan med de långtidssjuka. Enligt en Novus-undersökning från 24 juni kan hela 260 000 svenskar nu ha haft coronasymtom i över tio veckor.
Min egna kommentar: Och det är alltså denna siffra som folk tycker är alldeles för hög, dvs man anser att det omöjligt kan röra sig om så många svenska fall.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:11

Smittskyddsläkaren: Vår bemanning är begränsningen

Publicerad 29 juni 2020.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7505185

Citat:
Gotland kan få problem med bemanningen om Folkhälsomyndighetens prognos på strax under 25 covid-patienter i slutenvården och fyra på intensivvårdsavdelning slår in.

För att klara ett sådant scenario försöker man i dagsläget säkra upp med ett nationellt samarbete.

"Även om vi kan titta på antalet vårdplatser och ha en plan för hur vi ska skala upp så är det helt klart att vi har en begränsning i hur mycket folk vi kan plocka in", säger smittskyddsläkaren Maria Amér.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:21

Extrema trängseln på bussen mitt under pandemin

Publicerad 29 juni 2020.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... -pandemin/

Citat:
Överfylld buss efter tunnelbaneolycka – SL: ”Vi uppmanar människor att inte resa”

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:28

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1230#p47993 .

Här kommer en svarskommentar under ett inlägg med denna artikel i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" postad av en person med ett mycket skandinaviskt namn för ca 1 timma sedan:
Det görs en massa ceremoniella och illusoriska åtgärder runtom i världen som inte har den minsta betydelse för spridningen av smittan utan mer syftar till att hålla folk lugna. På vissa håll dör det fler människor p g a detta än i själva pandemin. Tegnell & Co jobbar mer på att informera folk så att vi själva ska ta ansvar istället för att regeringen som i andra länder sätter in polis och militär mot befolkningen för att de ska lyda vettlösa påbud om lockdown mm.
Vad gäller specifikt munskydd har jag själv sett folk ute på sta'n med munskyddet nedanför näsan - helt idiotiskt.
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1230#p47992 .

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:39

Detta har en koppling till många tidigare svar i detta ämne, bland annat det föregående svaret.

Här kommer några frågor och svar från FoHM.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -och-svar/
Kan man sätta en hel stad i karantän?

Nej. Enskilda personer kan sättas i karantän, men inte en hel stad. Däremot finns det möjlighet att spärra av ett begränsat område, läs mer under frågan Vad innebär avspärrning?
Vad innebär avspärrning?

* Man kan med stöd av smittskyddslagen spärra av ett område på maximalt några kvarter. Avspärrningen innebär bland annat att det blir förbjudet att ta sig in och ut ur området.
*Detta är bara ett klipp från svaret, men vad jag ville påpeka var alltså vad man kan och inte kan göra i Sverige.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:46

Coronautbrottet
Så sköt dödstalen i höjden på äldreboendena
Aftonbladet har kartlagt närmare 1 000 boenden

Publicerad 30 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J ... reboendena

Ett klipp:
På en rad ställen har antalet döda stigit med flera hundra procent under våren - jämfört med samma period förra året.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 15:50

Coronautbrottet
Militär i Kina ges vaccin mot coronaviruset

Publicerad 30 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR ... onaviruset

Ett klipp:
Ett kinesiskt vaccin mot covid-19 har börjat användas på landets militär. Det framgår av dokument från ett kinesiskt läkemedelsbolag, skriver Reuters.

Post Reply