Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 21:28

Oslo frykter smitte i kollektivtrafikken, ber regjeringen innføre «København-modellen»

Publicerad 30 juni 2020.

https://www.nrk.no/norge/oslo-frykter-s ... 1.15073924

Ett klipp:
– København-modellen betyr at man kan sitte ved siden av hverandre, og at man bare skal unngå å ha ansikt til ansikt-kontakt på bussen. Da kan du ha en kapasitet opp mot 70 prosent, som vil gjøre at du både ivaretar smittevernreglene og øker mobiliteten til de som trenger å bruke kollektivtrafikken, sier han.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 21:37

CORONAVIRUSET 30 juni 2020
Svår utmaning väntar coronakommission
Granskningen av Sveriges hantering av pandemin blir komplicerad. Coronakommissonens ordförande Mats Melin ser fler utmaningar.

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-30/m ... mmissionen

Ett klipp:
Kommissionen ska vara klar med sitt arbete den 28 februari 2022.

Statsminister Stefan Löfven (S) har svårt att se hur uppdraget skulle kunna göras mer begränsat.

– Detta är så oerhört komplext. Det är svårt att utelämna något, säger Löfven.

Enligt honom ville regeringen prioritera de mest ”kontroversiella” frågorna, som testningen av misstänkt smittade och smittspridningen inom äldreomsorgen. Men flera oppositionspartier har krävt att hela kommissionens arbete ska vara klart före nästa riksdagsval.

TT: Vill du ha svar på regeringens ansvar för att så många dött?

– Det är ingen direkt fråga ställd på det sättet, säger Löfven om kommissionens direktiv.

– Vi vill ha fram en sanning, så vi ser så klart som möjligt vad som har gjorts och vad som möjligtvis inte gjorts och dra slutsatser av det här.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 21:42

Här kommer ett inlägg och en kommentar hämtade från den offentliga svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" postade för för ca 4 timmar sedan:
Hjälp! På demonstration utan FHM, har vakten tagit Jenny och anmält polisen!
Det var ungefär kl. 15,20. Hon säger mot myndigheten och FHM att de kan mer att göra för att rädda liv. Vakten kom och tog hennes händer bakom ryggen så att hon inte kan röra sina armarna. Vakten sa jag måste lämna. Jag hade väntat henne tills kl. 16.45 men kom hon inte ut.
Min egna kommentar: "Jenny" (vars efternamn jag inte kan ge er) är en av dom båda läkare som har hand om den gruppen.

Tillägg:

Egentligen är denna "Jenny" att räkna som en offentlig person för hon har nämligen varit "i hetluften" förr, men jag väljer alltså att inte ge er hela hennes namn. Och om jag nu förstod saken rätt så har detta även nämnts i någon artikel. Jag återkommer om jag hittar den.

X-member

Post by X-member » Tue 30 Jun 2020 22:13

Här kommer några klipp från en diskussion hämtad från den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset Sverige - Allt nytt om Covid-19".

Person 1:
Har ni verkligen inget bättre för er än att sprida vinklad skräckpropaganda om Sverige?
Person 2:
...säg det till alla 5000 dödas anhöriga
Person 1:
Vi anhöriga till de 5000 döda är inte speciellt förtjusta i att våra näras bortgång används som antisvenskt propagandamaterial. Kanske om han hade frågat oss om lov först...

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 9:30

Coronautbrottet
Eva-Lott anmäler äldreboende: Pappa kvävdes ihjäl
Läkarlarm om coronavården: Morfin slår ut andningen

Publicerad 1 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9 ... vdes-ihjal

Ett klipp:
Flera läkare har slagit larm om hur smittade personer på äldreboenden alltför lättvindligt får palliativ behandling med morfin som gör att andningen slås ut.

En av dem som vårdats med morfin var Lennart Nyström på ett äldreboende i Solna:

– Pappa låg med dödsångest i flera dagar och kvävdes långsamt ihjäl, berättar dottern Eva-Lott Eriksson.
Min egna kommentar: I och med att man lägger in en intervju med Anders Tegnell i denna artikel så tror nog många att Aftonbladet vill ge FoHM skulden för detta. Inte bra alls för den tidningen skulle jag tro.

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 9:44

Ny studie: Fyra av tio sjuka var utan symtom

Publicerad 1 juli 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... an-symtom/

Ett klipp:
En majoritet av de 3 200 invånarna i Vo' – 86 procent – testades för coronavirus när staden försattes i karantän i slutet på februari.

Av dessa var 2,6 procent smittade. Vid ett senare testtillfälle, efter några veckors nedstängning, testade 1,2 procent positivt för covid-19.

Båda gångerna var runt 40 procent av de smittade personerna helt symptomfria.
Min egna kommentar: Notera att dom skriver att "Fyra av tio sjuka utan symptom" i rubriken. Det borde väl istället stå: "Fyra av tio smittade utan symptom"?

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 10:01

Jag har korrigerat svaret ovan (dvs, min kommentar) i efterhand, detta då det jag skrev först var lite svårt att förstå.

Att bära på en smitta (som kan påvisas tex med PCR) innebär ju inte att man alltid är sjuk, eller hur?

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 13:16

Morfologisk unormale nøytrofile granulocytter ved covid-19

Publicerad 1 juli 2020.

https://tidsskriftet.no/2020/07/medisin ... d-covid-19

Ett klipp:
Bildet til venstre viser et blodutstryk med normale nøytrofile granulocytter, farget med May-Grünvald-Giemsa. Det er tatt innleggelsesdagen hos en pasient med covid-19. Bildet til høyre er tatt fem dager senere og viser at alle granulocyttene har fått en bemerkelsesverdig unormal morfologi. Få dager senere var cellebildet igjen normalisert.

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 13:25

Coronautbrottet
All coronamedicin har köpts av USA: ”Vi har inte kontroll här”

Publicerad 1 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3 ... ntroll-har

Ett klipp:
Totalt handlar det om över 500 000 doser remdesivir – läkemedelföretaget Gileads hela produktion för juli och 90 procent av produktionen för augusti och september – som USA lagt beslag på.

Det innebär att inget annat land under de närmaste tre månaderna kan få tillgång till medicinen som mildrar sjukdomsförloppet för covid-19-sjuka, rapporterar The Guardian.

X-member

Post by X-member » Wed 1 Jul 2020 13:31

Här kommer några klipp från ett inlägg i den offentliga svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!":
Från dagens sn.se

Löfven: "Aldrig varit tal om bortprioriteringar"

VID ETT VIDEOMÖTE UNDER TISDAGEN FICK TIDNINGEN STÄLLA FRÅGOR TILL STEFAN LÖFVEN OM SÖRMLANDS MEDIAS GEMENSAMMA GRANSKNING AV ÄLDREOMSORGEN UNDER PANDEMIN. "DET HAR ALDRIG VARIT TAL OM NÅGON BORTPRIORITERING", SÄGER STATSMINISTERN.

SÖRMLAND 1 JULI 2020 04:30
Du inledde dagens möte med att säga att ni har gett vården möjlighet att klara en sådan här situation genom att platta ut kurvan. Har den här utplattningen skett på bekostnad av äldre och personer i behov av olika typer av stöd i kommunerna?– Det har aldrig varit tal om någon bortprioritering. Men hade vi inte plattat till kurvan så hade hälso- och sjukvården fått ett helt ohållbar läge. De har gjort en fantastisk insats. Hade vi fått ett snabbare och kraftigare förlopp som gjort att de inte klarat av det här så hade vi fått ett betydligt värre situation.
Min egna kommentar: Detta bevisar att den falskspelande visselblåsande läkaren Jon Tallinger och många andra sprider lögner.

Tillägg senare:

Här kommer en svarskommentar under detta inlägg på facebook:
Alla som har kvävs ihjäl på hemmen,
ingen syrgas och ingen transport till sjukhus hur förklaras det!!!!!
Min egna kommentar: Här är alltså en person som inte har förstått alls. Regeringen har inte infört någon "regel" som säger att folk som drabbas av covid-19 skall avlivas med morfin på äldreboendena, utan detta har istället någon annan "hittat på".

Post Reply